Bæredygtighed og grøn omstilling fylder meget i DSV’s markedsføring. Et af tiltagende er transportgigantens Sustainability Impact Map, der giver indblik i over 200 af DSV’s bæredygtighedsinitiativer. Effekten af initiativerne er dog ofte yderst beskeden, viser en analyse af materialet. DSV fremhæver et klimainitiativ, der medfører en CO2-besparelse på 100 kilo, svarende til 0,0008% af selskabets samlede klimaaftryk. Hvis DSV vil tages alvorligt omkring klima og bæredygtighed, må selskabet holde op med at markedsføre sig på indsatser med mikroskopisk effekt, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne kommentar. DSV afviser kritikken.
In October 2023, DSV demonstrated its sustainability commitment across offices in Australia, Papua New Guinea, and New Zealand with an extended “Energy Efficiency Day.” Branches powered down lights and devices for the day, saving 100 kilograms of carbon emissions. A playful “Dress for the Day” competition added engagement, recognising diverse climates. (DSV Sustainability Impact Map)
Store selskaber må afholde alle de temadage, de vil. Det gælder også energi-effektivitetsdage, tilsat udklædnings-tema. Men når en virksomhed med et samlet CO2-aftryk på 13,3 millioner ton markedsfører sig på klimainitiativer, som resulterer i nærved ikke-registrerbare CO2-reduktioner, bliver det i bedste fald grinagtigt.
En stor del af DSV’s kommunikation til omverdenen handler om bæredygtighed og grøn omstilling. Omkring en tredjedel af årsrapportens 159 sider handler om bæredygtighed. Som noget af det første henviser DSV til et bæredygtighedskort: “On our Sustainability Impact Map we collect and present more than 175 different examples of how we are working with sustainability in DSV.”
Kortet tager udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål og indeholder 235 bæredygtighedsinitiativer, herunder 74 om Verdensmål 13, klimaindsats.
Som læser indtræffer skuffelsen efter få sekunder: Energi-effektivitetsdagen er nemlig ikke det eneste mikro-initiativ, DSV forsøger at markedsføre sig på. Tværtimod, bagatellerne står i kø.
Under Verdensmål 1, afskaf fattigdom, meddeler DSV, at selskabet har doneret 25.000 kroner til krisecentre for kvinder og børn i Tjekkiet. Beløbet svarer til 0,000015 procent af DSV’s omsætning, der i 2024 var på 167 milliarder kroner. Det er intet galt i at donere penge til krisecentre, men DSV’s størrelse taget i betragtning forekommer det helt uden for skiven at bruge selskabets egen hjemmeside som platform til at prale af en donation af den størrelse.
Andre eksempler, klimaindsats: I 2022 planter DSV 700 træer på Mexicos træ-dag. I 2025 hjælper 22 DSV-ansatte med at samle affald på en strand i Vietnam. I Argentina donerer DSV genanvendelige stofposer til medarbejderne i anledning af den Internationale Dag uden Plastikposer:
“We donated reusable cloth bags to personnel in order to address the issue of plastic pollution due to the profound effects it has on our planet. By taking action against plastic bags, we are supporting DSV’s efforts to minimize our impact on the environment and to reduce waste across our global operations.”
Igen: Der er ikke tale om dårlige initiativer. Men effekten er så beskeden, at det forekommer komplet malplaceret, at en virksomhed i DSV’s vægtklasse bruger eksemplerne i sin grønne markedsføring.
DSV’s henvisning til Verdensmålene forekommer ofte komisk. Eksempelvis kategoriserer DSV et affaldssorteringsinitiativ under Verdensmål 4, der går på at sikre alle adgang til kvalitetsuddannelse:
“In DSV Solutions CZ we developed a mnemonic educational tool for new and current employees, as well as for the customers and visitors, who are sometimes unsure of what and how to properly sort in the workplace. We placed the tool to every bin to make sure our wasting is secured and done well. We managed to get this tool to our every facility including our other divisions.” Det ligner et tekstbogseksempel på at trække Verdensmåls-elastikken for langt.
Men det står ikke alene. DSV kategoriserer en donation af 1.500 stykker brugt tøj til en italiensk organisation, der har fokus på at hjælpe hjemløse og flygtninge, under Verdensmål 10, reducer ulighed. Det er korrekt, at en hjemløs med en brugt frakke alt andet lige er mere ”velstående” end en hjemløs, uden en brugt frakke. Heraf kan man så udlede, at ved at give en hjemløs en brugt frakke reducerer man uligheden mellem den hjemløse og andre mere velstående italienere.
Medmindre Verdensmålene skal ende deres dage som farverige felter i ESG-bullshit bingo, bør virksomheder afholde sig fra at kategorisere ethvert initiativ under Verdensmålsparaplyen. Der skal være en bagatelgrænse – og den er klart overskredet her.
DSV’s bæredygtighedskort er et eksempel på komplet tonedøv ESG-kommunikation. Opfordringen herfra er enkel: Stop – og fokuser på de store initiativer, som har mærkbare effekter på klima og samfund. Som nævnt for nylig i Økonomisk Ugebrev har DSV de seneste år faktisk leveret markante grønne resultater – og er på centrale klima-målepunkter foran internationale konkurrenter. Det forekommer derfor helt skævt, at selskabet forsøger at markedsføre sig på sociale bagateller og mikroskopiske CO2-reduktioner.
DSV afviser kritikken
Stephan Ghisler-Solvang, Global Head of External Communication i DSV, oplyser til Økonomisk Ugebrev, at formålet med bæredygtighedskortet ikke er at præsentere eller rapportere på DSV’s tiltag for at reducere klimaaftrykket:
“Det gør vi transparant og med revisionspåtegning i vores årlige bæredygtighedsrapport. Impact mappet skal give indblik i alle de – store og små – tiltag som vores dygtige og dedikerede medarbejdere laver lokalt for at skabe positiv lokal forandring. Det handler om at anerkende deres arbejde og engagement, uanset at det enkelte initiativ ikke nødvendigvis i sig selv flytter på vores måltal inden for ESG. Vi er til stede i mere end 80 lande og mere end 1600 lokationer og dermed forankret i meget diverse lokale samfund. Vi har et ønske om at vise vores medarbejderes lokale engagement kan tage mange former på tværs af alle de lokationer vi er til stede i.”
“Vi har opstillet et ambitiøst og omfattende arbejde med at omsætte DSV’s Klimamål til handling og konkrete reduktioner, og den strategi og de fremskridt der skabes, rapporterer vi transparant om hvert eneste år i vores årsrapport. Vores mål og strategi er alignet og godkendt af Science Based Target Intiative og den bliver revideret af vores eksterne revisorer.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.




