Årsregnskabsaktuelle Coloplast hæver sig et pænt stykke over ESG rating gennemsnittet for peergruppen. Men Coloplasts topledelse og CSR Chef Christoffer Quist Weesgaard har stadig en del udviklingsarbejde foran sig, hvis selskabet skal løfte det forretningsdrevne samfundsansvar helt op i verdenseliten.
Coloplast tildeles i seneste opdaterede data, en rating score på 59. Det er langt forbi 50-scoren, der er grænsen mellem en lav og høj score i udfaldsrummet 0 til 100 i CS-RHUBs metodologi, som ligger til grund for denne peergruppe sammenligning.
[irp posts=”471791″ name=”Carlsberg må kæmpe hårdt for ESG point”]
I scoren indgår dog endnu ikke Coloplasts netop udsendte CSR-rapport for det skæve regnskabsår 2016/2017. Om det alene indeholder informationer, der kan tilføje et point eller to, må kommende opdateringer vise. Faktum er nu, at Coloplasts rating score er faldet fra 62 i januar 2016 til nu 59, mens fx de amerikanske CSR-frontløbere i peergruppen Baxter og Becton i samme periode uændret fastholder sin score på hhv. 64 og 62. Engelske Smith & Nephew hæver ratingscoren med et enkelt point for perioden, fra 61 til 62 I percentile placeringer – dvs. den indbyrdes relative ESG-rangering i forhold til alle godt 8000 fuldt ESG ratede selskaber i verden – taber Coloplast dermed samlet set terræn i forhold til bæredygtig konkurrenceevne. Coloplast er med en aktuel placering i 83 percentilen stadig flot placeret, men de tre frontløbere i peergruppen har altså konsolideret og udbygget positionen som de stærkeste til at konkurrerer på bæredygtige indikatorer.
[irp posts=”471788″ name=”Nordiske banker med identiske ESG profiler”]
Det globale Industrigennemsnit, der her er beregnet fra alle virksomheder i branchen er 51 og Coloplast er dermed solidt placeret. Det generelt høje ratingniveau for danske C20 virksomheder viser dog, at Coloplast placerer sig i 57 percentilen på rankingen over dansker selskaber. En smule skuffende i betragtning af ambitionsniveauet om ”to shape the industry through respect and responsibility to the benefit of our users and society,” som CEO Lars Rasmussen skiver i CSR-rapportens ”CEO Statement” Coloplasts ESG-profil viser især styrke i subkategorien ”Community Development & Philanthropy”, der dækker over evnen til at interagere positivt med samfund og markeder, hvor virksomheden er repræsenteret. Også i subkategorien ’Human Rights & Supply Chain’ tildeles Coloplast en høj rating samt i to af de tre subkategorier, der driver kategorien ’Employees’ (arbejdsmiljø generelt), nemlig, ’Diversity & Labor Rights’ og ’Training, Health & Safety.’
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.