Sociale temaer har under COVID-19 krisen fuldstædig overtaget spalterne i de globale finansmedier, der dækker ESG-emner. Dækningen er generelt forbundet med negativ omtale, der slider på virksomhedernes PR og imageværdi. Novo Nordisk, Ørsted, Danske Bank, Jyske Bank og A.P. Møller Mærsk er blandt dem i Danmark, der har oplevet mest negativ omtale på Social-området. Men i en global sammenligning klarer danske virksomheder sig godt, viser analyse i Økonomisk Ugebrev fra omfattende datagrundlag.
De seneste års sociale indsatser kommer dansk erhvervsliv til gode under COVID-19 krisen, vurderer CSR-ekspert. Jyske Bank ser tegningen til en helt ny udvikling i Social-issues. Den globale mediedækning af bæredygtighed i erhvervslivet (ESG) er under COVID-19 krisen eksploderet i temaer relateret til sociale forhold, og S’et har helt fortrængt emner fra Environment (klima) og Governance (Ledelse) kategorierne. Det viser et omfattende datagrundlag fra ESG-ratingbureaet TrueValue Labs, som Økonomisk Ugebrev har analyseret i en dansk sammenhæng. 48 danske virksomheder indgår i datamaterialet. Novo Nordisk, Ørsted, Danske Bank, Jyske Bank og A.P. Møller-Mærsk er blandt de hårdest ramte C25-selskaber på negativ (S)ocial-medieomtale relateret til COVID-19 krisen.
Zealand Phama, Pandora, TDC og Arla har indtil videre klaret frisag og er endnu ikke ramt af negativ medieomtale i krydsfeltet mellem COVID-19 og ESG relaterede historier. Analysen viser, at mængden af...
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Tilgå ØU hvor du er - med fuld adgang til web og e-magasiner.
299,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her