EU’s nye lov om bæredygtig finansiering kan ramme Aalborg Portlands kapitalomkostninger i fremtiden. CO2-udledninger fra Aalborg Portlands cementproduktion er langt højere end hos andre europæiske cementproducenter, og ligger markant over de grænseværdier EU netop har offentliggjort for CO2-udledninger i cementindustrien.
Når EU’s lov er fuldt implementeret i 2021 vil kreditgivere forventeligt tilgodese de virksomheder, der kan honorere grænseværdierne. ”Vi vil være i stand til at leve op til kravene og er velkonsolideret,” oplyser Aalborg Portland, som senere på året lancerer ny CO2-reducerende cementblanding.
Sammenlignet med de europæiske cementkonkurrenter står Aalborg Portland dog svagt i konkurrencen om reduktioner i CO2-udledninger fra cementproduktionen. Det kan allerede i 2021 få finansiel betydning for Aalborg Portland, der er Danmarks mest CO2-udledende virksomhed.
EU’s nye lovgivning – bl.a. den såkaldte taksonomi – sigter nemlig mod, at finansieringsydelser prissættes, så de tilgodeser virksomheder, der lever op til EU’s screeningskriterier for bæredygtige aktiver. Og her er Aalborg Portland lige nu bagud i forhold til blandt andet tyske Heidelberg og schweizisk LafargeHolcim.
Målt på cementindustriens centrale nøgletal for CO2-udledninger i produktionen, tTCE (CO2 ton pr. total cement equivalent), hænger den aalborgensiske cementvirksomhed langt efter sine europæiske konkurrenter.
I seneste regnskab oplyser Aalborg Portland, at CO2-udledningerne udgør 734 kg per tTCE. Ifølge Aalborg Portland er det en reduktionsfremgang på 18 procent i forhold til året før (2017). Men i sammenligningen med Heidelberg og LafargeHolcim er det knap så godt. Heidelberg udleder 599,2 kg CO2/t i deres cementproduktion imens LafargeHolcim er helt nede på 561 kg CO2/t. Aalborg Portland er med andre ord ikke lige så gode til at reducere udledningerne fra cementproduktionen, som de største europæiske konkurrenter.
Dermed er Aalborg Portland også længere end konkurrenterne fra EU’s helt nye CO2-grænseværdi på 498 kg CO2/t, der kan udløse rabat i kapitalomostninger. Forelø-big er man dog ikke bekymret, lyder det fra Aalborg Portland, der vurderer, at de vil kunne leve op til grænseværdien inden tidshorisonten:
”Mht. taksonomien ser vi ikke den som et problem. Det benchmark, de bruger for cement er et mål for 2050, som vi vil kunne leve op til. Apropos blandede cementer lancerer vi i Q4 en ny blandet cementtype, som kan spare 30 procent CO2, og den er fuldt implementeret i vores portefølje inden 2030. Cementir, som vi er ejet af, er børsnoteret i Rom og er meget velkonsolideret, så vi har meget lidt rentebærende gæld”, siger Head of Sustainability & External Relations hos Aalborg Portland, Thomas Uhd.
Aalborg Portlands langsigtede finansiering omfatter (oplyst i 2018-regnskabet) bl.a. et lån på 253,7 mio. EUR via koncernens moderselskab, Cementir Holding og langfristede realkreditlån på i alt EUR 135,5 mio. samt en række kreditfaciliteter.
I forhold til de konkrete CO2-udledninger mener Thomas Uhd, at det er umuligt direkte at sammenligne med andre producenter. ”Sammenligningen med Heidelberg og LafargeHolcim er teknisk svær, fordi de arbejder med blandede cementer, hvor de fx blander flyveaske i produktet, mens vi arbejder med ’rene’ cementer og så blander betonproducenterne fx flyveaske i, som kan nedbringe kg CO2/ton,” siger Thomas Uhd.
Ifølge Finans Danmark forventer man, at EU’s taksonomi vil gælde for både investeringer og udlån.
”Vi opfordrer EU-Kommissionen til at komme videre med klassifikationen af, hvad der er grønne og bæredygtige aktiviteter – den såkaldte taksonomi. De regler, der nu er på vej fra EU, skal også gælde for udlån – og ikke kun investeringer. Og det er vigtigt at sikre, at taksonomien er praktisk anvendelig,” oplyser siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark.
Private aktører har allerede introduceret kreditordninger, der sammenkæder bæredygtige mål og finansielle vilkår. For eksempel indgik A.P Møller Mærsk fornylig en aftale med 26 banker om at binde sine CO2-mål til en syndikeret kreditfacilitet på 5 mia. USD. Renten defineres af udviklingen i Mærsk CO2-udledninger og justeres afhængig af, hvordan Mærsk formår at leve op til målet.
Joachim Kattrup
Læs også tema om Klimalov & anbefalinger, hvor Aalborg Portland vurderer, at en CO2 skat vil koste op mod 1,5 milliard.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.