Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

Torben Carlsen: Ny klimastrategi skaber økonomisk robusthed

Joachim Kattrup

søndag 26. maj 2019 kl. 23:53

ESG-ratingbureau belønner nu DFDS’ helt nye klimastrategi med topkarakter og sender rederiet til tops på Økonomisk Ugebrevs aktuelle ESG-rangering. Selskabets nye klimastrategi er delvist udløst af nye lovkrav. Men CEO Torben Carlsen insisterer på, at den nye klimastrategi skal bevise sig selv, hvis tiderne vender, og der kommer økonomisk modvind. ”For investorerne er det virksomhedens langsigtede bæredygtighed, der er på agendaen – og her spiller hensynet til klimaet en stor rolle,” siger Torben Carlsen i interview til Økonomisk Ugebrev.

ESG-analyse: Bindende klimamål fastsat af politikere eller brancheorganisationer afføder typisk nye og tilsvarende ambitiø-se klimastrategier hos virksomhederne. Det smitter af på ESG-ratingbureauernes vurderinger, der gavmildt tildeler højere ratingscore. Det gør investorerne tilfredse og øger værdien af virksomheden, fordi risikoen for bøder og ikke-bæredygtige mediestorme reduceres parallelt med, at det grønne image styrkes.

Den fortælling understreges aktuelt af DFDS, hvis helt nye CSR-strategi under budskabet ”We move for all to grow” udløser en topplacering på Økonomisk Ugebrevs aktuelle ESG-ranking.

Ligesom Mærsk er rederi- og logistikvirksomheden DFDS underlagt både IMO’s (International Maritime Organization) og EU’s klimamål og dokumentation for CO2-udledninger. Det medførte i 2018 udmeldinger om ambitiøse reduktionsmål fra Mærsk, og nu følger DFDS med og har lanceret en helt ny CSR-strategi.

De nye regler, henholdsvis EU’s MRV-regler (2018) for CO2 og IMO Fuel Oil Data Collection system (fra 2019), vil får stor betydning for DFDS og rederibranchen, mener CEO i DFDS, Torben Carlsen.

”Det vil få en langsigtet effekt. Det vil bidrage til, at rederierne yderligere vil øge deres fokus på energiforbruget og indarbejde klima- og miljømålene i deres strategier. Samtidig vil det give en stor dataopsamling, så der over tid bliver et stadig bedre datagrundlag for at træffe de rigtige beslutninger, på et informeret grundlag med hensyn til en reduktion af energiforbruget eller omstilling til nye energikilder,” siger Torben Carlsen.

Klimastrategien i DFDS er præsenteret i årsrapporten fra 2018 og samtidig også stafetten som tidligere CEO Niels Smedegaards overleverer til sin afløser og nuværende CEO fra maj 2019, Torben Carlsen. Strategien er todelt, hvor en retning sigter mod medarbejdere og bedre arbejdsmiljø, og den andet mod reduktioner i CO2-udledningerne, så niveauet honorerer målene fastsat af EU og IMO på henholdsvis 40 procent reduktion i 2030 og 50 procent reduktion i 2050.

”Udover at vi indsamler og rapporterer disse data, har vi en række andre interne målestokke, idet færger falder lidt udenfor. Vores kapacitet og kapacitetsudnyttelse regnes mindre i vægt, og mere i plads, som f.eks. hvor mange passagerer og trailere har vi plads til på skibet,” siger Torben Carlsen.

Rederibranchen er via IMO underlagt krav om CO2-neutralitet i 2050. Ligesom Mærsk er DFDS i gang med langsigtede planer om investeringer i udvikling af CO2 neutral motorkraft. ”Vi har både en CSR-afdeling med fokus på bæredygtighed og ansvarlighed og innovationsafdeling, der beskæftiger sig med udvikling af bl.a. nye energikilder. Begge arbejder sammen med andre – institutioner, virksomheder, producenter, leverandører, start-ups, universiteter mv. – om at udvikle nye fremdriftsformer mv., der kan hjælpe os med at nå disse miljømål. Det kan ingen gøre alene, og vi kan især bidrage ved at stille skibe til rå-dighed for tests og forsøg samt vores tekniske afdelings og maskinfolkenes store ekspertise” siger Torben Carlsen, der også understreger at der skal kapital til.

Han siger videre: ”Samt naturligvis ved at stille kapital til rådighed, som vi bl.a. har gjort det ved at købe os ind i MASH Energy, der udvikler en produktion af biobrændstof. Vi er involveret i mange sådanne projekter, hvor vi selvfølgelig også ved, at de ikke nødvendigvis vil føre til succes,” vurderer Torben Carlsen.

Det er ikke alene skærpede regler, der har fået DFDS til at reagere med en ny CSR-strategi. Også et stigende investorkrav og generel opmærksomhed om ansvaret for klimaforandringer spiller en væsentlig rolle. ”For investorerne vil det i meget høj grad være virksomhedens langsigtede bæredygtighed, der er på agendaen – og her spiller hensynet til klimaet en stor rolle. Vi skal vise, at vi tager udfordringen alvorligt, og at vi har tænkt os at fastholde vores klimamål, også hvis tiderne vender og vi får økonomisk modvind, og at økonomi og bæredygtighed ikke er modsætninger, men på sigt hinandens forudsætninger. Derfor har vi også en opgave i at sikre, at både investorer og vores egne medarbejdere tror på dette og bakker op om det,” siger Torben Carlsen.

Torben Carlsen peger også på den unge generations opmærksomhed på ansvarlighed og klimaspørgsmålet.

Det har afgørende betydning for selskabets rekrutteringsmuligheder. ”Vi ser tydeligt, at vores ansvarlighed, og især miljøansvarlighed, har betydning for unges valg af os som arbejdsplads – og rekruttering af nye medarbejdere er også en langsigtet udfordring for rederierne og en betingelse for vores succes i fremtiden. Og derfor også noget, investorerne ser på,” siger Torben Carlsen.

Om Økonomisk Ugebrevs ESG-rating af selskaber

CSRHUB portalen, som Økonomisk Ugebrev benytter som kilde til ESG-vurderinger, er en såkaldt metadatabase, der bygger sine vurderinger på mange kilder. Herunder flere af de væsentligste internationale ESG-ratingbureauer som Thomas Reuter, MSCI, EIRIS, Ideal Ratings, Trucost og Vigeo samt en række oplysninger fra rapporteringsorganer som Global Compact og Carbon Disclosure Project.

DFDS er aktuelt det bedst rangerede danske selskab. Der sker efter, at IdealRating har løftet vurderingen af selskabets bæredygtige indsats. DFDS placerer sig dermed som Danmarks aktuelt bedst ESG-ratede virksomhed, og selskabets samlede bæredygtige indsatser vurderes i seneste opdaterede data som markant bedre end flere internationale peergruppe selskaber, herunder blandt andet Hong Kongske Orient Overseas, Japanske Kawasaki Kisen samt svejsiske Kuehne & Nagel.

Med til historien hører dog, at placeringen udløses af mindst mulige margin, idet kun en enkelt af de internationale tungtvejende og væsentligste ESG ratere har opsnappet informationerne fra den nye CSR-strategi. CSRHUB definerer således 10 væsentlige datakilder af de mere end 600 kilder, de trækker på. Af dem er det kun ratingbureauet IdealRatings, som inddrager DFDS og det er sammen med fem andre kilder nok til at udløse scoren 66 i udfaldsrummet 0 til 100.

Om Økonomisk Ugebrevs ESG-rating af selskaber

CSRHUB portalen, som Økonomisk Ugebrev benytter som kilde til ESG-vurderinger, er en såkaldt metadatabase, der bygger sine vurderinger på mange kilder. Herunder flere af de væsentligste internationale ESG-ratingbureauer som Thomas Reuter, MSCI, EIRIS, Ideal Ratings, Trucost og Vigeo samt en række oplysninger fra rapporteringsorganer som Global Compact og Carbon Disclosure Project.

DFDS er aktuelt det bedst rangerede danske selskab. Der sker efter, at IdealRating har løftet vurderingen af selskabets bæredygtige indsats. DFDS placerer sig dermed som Danmarks aktuelt bedst ESG-ratede virksomhed, og selskabets samlede bæredygtige indsatser vurderes i seneste opdaterede data som markant bedre end flere internationale peergruppe selskaber, herunder blandt andet Hong Kongske Orient Overseas, Japanske Kawasaki Kisen samt svejsiske Kuehne & Nagel.

Med til historien hører dog, at placeringen udløses af mindst mulige margin, idet kun en enkelt af de internationale tungtvejende og væsentligste ESG ratere har opsnappet informationerne fra den nye CSR-strategi. CSRHUB definerer således 10 væsentlige datakilder af de mere end 600 kilder, de trækker på. Af dem er det kun ratingbureauet IdealRatings, som inddrager DFDS og det er sammen med fem andre kilder nok til at udløse scoren 66 i udfaldsrummet 0 til 100.

 

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

artikelserie
Artikler i serien
Bliver 2021 vendepunkt for ESG-data?

torsdag 07. januar 2021

Topdanmark rykker frem i ny ESG måling

onsdag 30. september 2020

Mærsks ESG-rating i fald siden 2012

fredag 11. november 2016

Relaterede nyheder

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank