De store internationale bryggerier har generelt ambitiøse CSR-strategier, der sigter mod at overbevise især den yngre øldrikkende generation om, at netop deres øl ”probably” er den mest bæredygtige.
Det har i de senere år bl.a. medført, at Carlsberg til dåseøl har lanceret lim-emballage, der reducerer plastikforbrug, samt både en træfiber- og en papirflaske, der er hundrede procent nedbrydelige. Begge bæredygtige flasker skal man dog lede længe efter i butikkerne. Den slags initiativer er gode marketinghistorier, men næppe lige nu og her et særligt stort markedspotentiale.
Skærer man igennem historiefortællingen, har de store globale bryggerier også generelt et meget højt niveau af ESG-rapportering til de finansielle markeder. Der giver solide vurderinger fra ESG-ratingbureauerne.
Store udfordringer i sektoren
Skærer man dybere i bryggeriernes ansvarlighedsagenda finder man frem til sektorens store udfordringer. Den ene handler om vandforbrug, den anden om CO2-udledninger.
Adgang til vand, og vandforbruget i sig selv, er en stigende udfordring mange steder i verden, hvor spørgsmålet indflettes i geopolitiske faktorer. For hver liter øl og sodavand produceret bruger Carlsberg 3,1 liter vand.
Det er noget bedre end for eksempel Heineken, der bruger 3,7 liter vand pr. produceret liter øl og sodavand. Men det er ikke helt så godt som Anheuser-Busch med 2,95 liter vand pr. produceret liter øl.
Sammenligner man Carlsbergs CO2-udledninger med de samme konkurrenter står de relativt stærkt. I 2018 udledte Carlsberg 12,58 tusindetons CO2 pr. omsætningskrone. Til sammenligning er tallene for de globale konkurrenter Heineken og Anheuser-Busch henholdsvis 9,41 og 13,81 tusindetons CO2 pr. omsætningskrone. Carlsberg er altså gode, men ikke den allerbedste.
ESG-ratingbureauerne belønner dog Carlsberg for deres store bæredygtige ambitioner i ZERO strategien samt den solide CSR-rapportering. Det placerer Carlsberg i 87 percentilen for sektoren, hvor årets højdespringere er japanske Asahi Breweries, der rykker hele 21 procentpoint frem på ranglisten med en placering i 88 percentilen.
Som det fremgår, er der hård kamp på bæredygtige forretningskritiske parametre blandt de internationale bryggerier, hvor markedsføring og branding på bæredygtige fortællinger bliver stadig mere afgørende for markedspositionen. De bagvedliggende ESG-indikatorer og rapporteringerskal følge med – og det gør de også i flere tilfælde.
Royal Unibrew har dog svært ved at følge med de store giganter og placeres af ESG-ratingbureauerne i 25 percentilen for peergruppen. Royal Unibrew tildeles dog den højeste ESG-ratingscore blandt peergruppen for delkategorien ”Employee” (arbejdsmiljø). Vandforbruget er opgjort til 3,4 liter pr. produceret liter øl.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.