Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

GN og Ambu er årets højdespringere på CSR-Rating 2020

Joachim Kattrup

lørdag 30. maj 2020 kl. 15:15

GN Store Nord og Ambu rykker mest frem på Økonomisk Ugebrevs årlige rating af Top 100 CSR-rapportering. Selvom de to selskaber stadig har et stykke vej til den absolutte top er der store fremskridt at finde fra begge på CSR-kommunikationen til de finansielle markeder og omverdenen.

Nye målsætninger, investorefterspørgsel på ESG-nøgletal og et strategisk nyt sigte på bæredygtighed som konkurrenceparameter driver udviklingen bag de forbedrede CSR-rapporteringer, viser årets gennemgang af 100 CSR-rapporter.

GN Store Nord og Ambu er i Økonomisk Ugebrevs årlige rating af CSR-rapportering dem med den største fremgang i C25 og Large Cap segmentet. De henholdsvis fem og seks flere point, de tildeles mere i år, sker på baggrund af nye strategiske tilgange og reformulerede målsætninger.

Desuden er samfundsansvaret i 2019 integreret dybere i forretningen og forankret i driften. Begge selskaber har genbesøgt vurderingerne af hvilke ESG-risici og muligheder, der vedrører specifikke stakeholders, og det udløser også point.

”Vi prioriterer indsatserne, så vi får mest mulig effekt. Det gælder alle strategiske områder og derfor også på ESG-fronten. Vi har gjort en del fremskridt i året og integreret ESG dybere i forretningen, hvilket også betyder, at vores to CEO’s har bæredygtighed med i alle forretningsbeslutninger”, siger Morten P. Toft, VP og Head of Investor Relations & Treasury, CSR, Insurance hos GN Store Nord.

I et selskab som GN Store Nord får den nye tilgang og topchefernes ord konkret betydning i bl.a. udviklingen af nye produkter, oplyser Morten P. Toft.

”På et mere konkret plan har det for eksempel betydet, at vi tænker bæredygtighed ind i materialevalg og emballage i vores udvikling af nye produkter. Seneste eksempel er Jabra Evolve 2 headset serien, der er blevet tilført nye bæredygtige elementer.”

Udviklingen sker for GN Store Nord ikke bare i lyset af de seneste års generelle intensiverede fokus fra investorer på bæredygtighed. COVID-19 krisen har gjort ansvarlighed endnu mere relevant og aktuelt.

 

Bæredygtighed er en konkurrenceparameter på vores markeder

 

”Bæredygtighed er en konkurrenceparameter på vores markeder, bl.a. fordi det understøtter mindre rejseaktivitet. Det er blevet forstærket af coronakrisen, hvor både gode audio- og visuelle oplevelser er kommet i centrum, fordi mange ikke har haft mulighed for fysiske møder”, siger Morten P. Toft.

Som mange andre selskaber har GN Store Nord i år leveret flere ESG-nøgletal. Investorer og andre kan dermed fra nu af i tal følge med i GN’s CSR-resultaterne uden at blive ”forstyrret” af den omfavnende story-telling.

Denne nyhed fra GN er også et udtryk for globalisering, og at GN’s investorer er internationale.

”Vi benytter nu termen ESG bl.a. fordi vi er en international virksomhed. 70 procent af vores investorer er internationale, og vi må også tilpasse os de interessenter vi kommunikerer med”, forklarer Morten P. Toft.

GN måler på en række ikke-finansielle performanceindikatorer, og den nye CSR-tilgang betragtes som et element i governancestrukturen.

”Vi har bl.a. meget tydelige mål for diversitet, og stort alle af vores medarbejdere bliver også målt på andre ikke-finansielle indsatser. Generelt mener vi, at ESG er god governance, og det viser mange analyser også”, siger Morten P. Toft.

 

Se hele top 100 listen her

Ambu: Vi vil nedbringe CO2-udledningen med 50%

Fra Ambu, der går frem med fem point, er den nye CSR rapport også en konsekvens af nye målsætninger, samtidig med at efterspørgslen på mere gennemsigtighed generelt er stigende fra flere sider.

”Den opdaterede CSR-rapportering er en del af vores udvikling i forhold til at skabe mere transparens, og interessen for bæredygtighed og ansvarlighed kommer bredt fra vores stakeholders, det vil sige både fra investorer, kunder og medarbejdere”, oplyser Mikkel Trier Wagner, der er direktør for corporate communications i Ambu.

 

Den opdaterede CSR-rapportering er en del af vores udvikling i forhold til at skabe mere transparens

 

I tidligere år har Ambu navngivet sin CSR-rapport med overskriften ”Redegørelse for samfundsansvar jf. årsregnskabslovens §99a.” Men det er ikke længere tidssvarende, mener Mikkel Trier Wagner. Han afviser ikke endnu et navneskifte i fremtiden.

”Hvis du ser tilbage til vores forrige årsrapport, så var overskriften på kapitlet ”Redegørelse for samfundsansvar jf. årsregnskabslovens §99a”, og det syntes vi egentlig var en unødigt tung formulering. Derfor valgte vi i den seneste årsrapport at skrive ”ESG-rapport,” siger Mikkel Trier Wagner.

“Jeg kan godt forestille mig, at vi skifter til det mere overordnede begreb bæredygtighed/sustainability og derunder formidler både måltal og aktiviteter,” tilføjer Mikkel Trier Wagner.

På målepunkt tre vedrørende Global Compact tildeles Ambu de maksimale to point. Ambu har nemlig i 2019 meldt sig til FN’s rapporteringsinitiativ. Den officielle tilslutning til Global Compact principperne lægger i forlængelse af selskabets historik og værdier, som selskabet har ønsket at cementere.

”Da Ambu blev stiftet i 1937, var det med et ønske om at skabe positive forandringer i verden. Både inden for sundhedsområdet og i måden at drive forretning på. Det har været kaldt anstændighed, moral, professionel stolthed, socialt ansvar og så videre, men det har altid været en del af Ambu. Nu har vi valgt at forpligte os ved at deltage i UN Global Compact, og det ser vi som en naturlig del af Ambus udvikling”, siger Mikkel Trier Wagner.

Han peger på, at Ambu gerne vil dokumentere indsatserne og strømline rapporteringen på tværs af selskabets markeder som bevæggrunde for tilslutningen til Global Compact.

”Vi driver allerede vores forretning i tråd med UN Global Compact-principperne, men vi skal forbedre dokumentationen af vores handlinger, og vi skal bringe os på samme niveau i vores rapportering på tværs af vores lokationer rundt omkring i verden”, siger han.

De fremadrettede initiativer for rapporteringen er koncentreret om en række bæredygtige mål, der skal afspejles i de nye ESG nøgletal som er blevet tilføjet til rapporteringen.

”Vi har fire mål på miljø- og klimaområdet: At nedbringe CO2-udledningen med 50% i 2025 i forhold til 2019. At opnå at 95% af nye produkter fra 2025 er PVC-fri. At vores produkter er 100% fri for skadelige ftalater i 2020. At vores emballage er 100% genanvendelig eller komposterbar i 2025”, oplyser Mikkel Trier Wagner.

Se hele top 100 listen her

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

[postviewcount]

artikelserie
Artikler i serien

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank