ØU Mangfoldigheds Rating 2025: 2 ud af 41 danske large cap-selskaber har lige mange kvinder og mænd i den daglige topledelse, altså knap fem procent af selskaberne. Alligevel mener Erhvervsstyrelsen, at 4 ud af 10 large cap-selskaber opfylder betingelserne for kønslighed i topledelsen. Erhvervsstyrelsen mener eksempelvis, at der er kønslighed i Alm. Brands topledelse, der består af tre mænd og én kvinde, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne analyse af kvindeandelen i store danske børsnoterede selskabers topledelse.
Erhvervsstyrelsens meget elastiske definition af kønslighed betyder, at næsten halvdelen af danske large cap-selskaber – nærmere bestemt 39 procent – har kønslighed i topledelsen. Også selvom kvinder er underrepræsenteret i 39 ud af 41 af selskaberne.
Kun to selskaber, Ambu og NKT, har lige mange kvinder og mænd i topledelsen, her forstået som executive management. I 95 procent af danske large cap-selskaber er topledelsen således domineret af mænd. Det gælder eksempelvis Alm. Brand, hvor én ud af topledelsens fire medlemmer er kvinde, og Coloplast med en topledergruppe på syv personer, heraf to kvinder.
Ifølge Erhvervsstyrelsen har både Alm. Brand og Coloplast imidlertid kønslighed i topledelsen, selvom kvindeandelen i to selskaber udgør henholdsvis 25 procent og 29 procent.
Erhvervsstyrelsen definerer en ligelig kønsfordeling efter en meget rummelig formel, som gør det forholdsvis let for selskaber at opnå kønslighed. Erhvervsstyrelsens formel lyder således: ”En fordeling på 40/60 pct. af henholdsvis kvinder og mænd eller det antal, som kommer tættest på 40 pct. uden at overstige 40 pct.”
Det lyder lidt kringlet. Men bag udtrykket ‘kommer tættest på’ gemmer sig en finurlig oprundingsregel. I et oversigtsskema over definitionen slår Erhvervsstyrelsen fast, at definitionen indebærer, at en topledelse med eksempelvis seks medlemmer har en kønslige fordeling, hvis to af medlemmerne er kvinder og fire er mænd.
Oprundingsreglen betyder blandt andet, at en lang række selskaber, herunder Alm. Brand og Coloplast har kønslighed i topledelsen, selvom kvindeandelen er under 30 procent. Se en udførlig kritik af Erhvervsstyrelsens definition af kønslighed her.
I large cap-segmentet er der samlet set 243 topledere, heraf 58 kvinder – altså en kvindeandel på 24 procent. Det er en anelse mere end sidste år, hvor kvinderne udgjorde 23 procent af topledergrupperne.
Ud af de 39 large cap-selskaber, der både indgår i dette og sidste års undersøgelse, er kvindeandelen steget i 11 af selskaberne, altså i mere end hvert fjerde. Det gælder blandt andet i Ørsted, hvor kvindeandelen i topledelsen er steget fra 20 procent i 2024 til 33 procent i 2025.
Omvendt er kvindeandelen i topledelsen faldet i otte selskaber, herunder i Bavarian Nordic – i år består selskabets topledelse af nul procent kvinder, mod 20 procent sidste år.
På den lidt længere bane er andelen af kvinder i danske large caps-selskabers topledelser dog steget markant. Ud af de 33 large cap-selskaber – der indgår i Økonomisk Ugebrevs undersøgelse i både 2025 og 2017 – har tyve af dem siden 2017 øget andelen af kvinder i topledelsen, svarende til 61 procent af selskaberne.
Og som det fremgår af nedenstående tabel bestod 21 af 33 large cap-selskabers topledelse i 2017 udelukkende af mænd, altså 64 procent af selskaberne. I år er findes der stadig selskaber uden kvindelige topledere, men de er i klart undertal – i 2025 har 11 af 41 large cap-selskaber nul kvinder i topledelsen, altså omkring hvert fjerde selskab.
Data for 2024 og 2017 omhandler kun de large cap-selskaber, som indgår i Økonomisk Ugebrevs undersøgelse af kønsdiversitet de pågældende år – og som stadig indgår i large cap-kategorien. I 2024 er det 38 selskaber – og 35 selskaber i 2017. Undersøgelsen omfatter kun bestyrelsesmedlemmer valgt på generalforsamlingen, altså ekskl. medarbejdervalgte.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.