Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

Klima Rating rederigiganter: Tynde klimaresultater, men Mærsk oplyser bedst

Claus Strue Frederiksen

onsdag 03. december 2025 kl. 15:12

Mærsk-selskaber får påtale for sjusk med fusionskontrol

Peer Group Klima Rating: Grønne ambitioner og klimainitiativer fylder meget i markedsføringen hos globale rederigiganter som Mærsk, CMA og Hapaq Lloyd. Men når det handler om at fremvise solide klimaresultater, halter det gevaldigt. Ingen af peer-gruppens fem rederier har reduceret deres samlede udledning af drivhusgas (GHG), hverken på kort eller mellemlangt sigt. Samtidig er rederibranchen præget af elendig rapportering, der gør det vanskeligt at vurdere udviklingen af selskabers klimaaftryk. Mærsk er undtagelsen – den danske rederigigant har i årevis offentliggjort relevant klimadata, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne analyse.            

Økonomisk Ugebrev har undersøgt, hvordan A. P. Møller – Mærsk klarer sig på klimaområdet i forhold til fire internationale peers: CMA CGM , Hapaq Lloyd, Orient Overseas og Ocean Network Express.

Undersøgelsen viser, at ingen af peer-gruppens fem globale rederigiganter har reduceret udledning af drivhusgas (GHG) det seneste år. Eksempelvis var franske CMA’s samlede scope 1, 2 og 3 GHG-aftryk på 49,3 millioner ton i 2024 mod 39,6 millioner ton året før, altså en stigning på 24 procent.

Mærsk leverer peer-gruppens mindste stigning. Den danske rederigigants samlede GHG-aftryk steg fra 77,7 millioner ton i 2023 til 83,6 millioner ton i 2024, altså en stigning på otte procent.

Selvom det første målepunkt kun ser på udviklingen i GHG-aftryk ét år tilbage – altså den kortest mulige udvikling – leverer to af selskaberne ikke fyldestgørende klimadata for perioden. Hverken tyske Hapaq Lloyd eller Hong Kong baserede Orient Overseas offentliggør sammenlignelig GHG-data for deres samlede scope 1, 2 og 3 aftryk.

Begge selskabers scope 3 aftryk, som omhandler værdikæden herunder leverandører, er skudt kraftigt i vejret i 2024 som følge af mere fyldestgørende rapportering. Eksempelvis oplyser Orient Overseas i den seneste bæredygtighedsrapport, at selskabets scope 3 GHG-aftryk i 2023 var på 2,7 millioner ton, mod 7,2 millioner ton i 2024 – altså en stigning på 167 procent.

Stigning i Orient Overseas scope 3 aftryk, der i 2024 udgør omkring halvdelen af selskabets samlede GHG-aftryk, kan dog ikke (alene) tilskrives stigende udledninger. Det fremgår nemlig klart af noten, at data for 2023 ikke kan sammenlignes med data for 2024. Læseren efterlades således med udledningsdata for 2024, som ikke kan sammenlignes med tidligere år – hvilket gør det umuligt at sige noget om, hvorvidt Orient Overseas’ samlede klimaaftryk er gået op eller ned.

Vil man vide, hvorvidt rederigiganternes samlede klimaaftryk er steget de seneste tre år, går man forgæves. Kun Mærsk præsenterer data for selskabets samlede scope 1, 2 og 3 aftryk, der er bare nogenlunde sammenlignelige for 2021 og 2024. I 2021 var Mærsks samlede GHG-aftryk på 77,4 millioner ton mod 83,6 i 2024, altså en stigning på ni procent.*

Som det fremgår af nedenstående tabel kan Mærsk fremvise et beskedent fald på 6 procent over en femårig periode for selskabets scope 1 og 2 aftryk, der blandt andet inkluderer aftrykket fra driften af flåden. Ingen af de andre selskaber har sammenlignelige data for perioden for scope 1 og 2 udledninger.

Ud af peer-gruppens fem selskaber er det kun Mærsk, der leverer klimarapportering, hvor man kan følge udviklingen i selskabets samlede GHG-aftryk flere år tilbage.

I betragtning af, at rederibranchen er en af de mest klimatunge brancher i verden, er det alt andet end prangende, at blot 20 procent af de fem største rederier offentliggør fyldestgørende og sammenlignelige klimadata for det samlede GHG-aftryk tilbage til 2021.

Til sammenligning rapporter 75 procent af danske C25-selskaber om deres samlede GHG-aftryk på en måde, der gør det muligt at sammenligne udledningerne både et og tre år tilbage – se mere i Økonomisk Ugebrevs opgørelse over C25-selskabernes klimapræstationer samt vores C25 Klima Rating og Klima Rating for banker, som vi udgav i foråret – alle vores klima-ratings findes her.

Massiv grøn markedsføring

Den mangelfulde rapportering og de udeblevne resultater på klimaområdet flugter umiddelbart dårligt med rederigiganternes massive kommunikation omkring klima og grøn omstilling.

I forordet til Orient Overseas’ seneste bæredygtighedsrapport meddeler bestyrelsesformand Wan Min: “We are committed to reducing our carbon footprint, upholding corporate social responsibility and steadfastly fostering the healthy and balanced growth of our fleet. We proactively implement measures to address various uncertainties in the ever-changing global environment, striving for a green shipping future.”

De andre selskaber kommer med lignende grønne erklæringer. De store rederigiganter anerkender således samstemmende, at klimaforandringer er en alvorlig udfordring – og at deres GHG-aftryk skal kraftigt reduceres. Alle har da også sat ambitiøse klimamål.

Mærsk er helt i front – i 2022 proklamerede den danske rederigigant, at koncernen vil være net-zero i 2040, altså om blot femten år. Mærsk har også sat delmål for 2030: 35 procent GHG-reduktion af koncernens scope 1 udledninger og 22 procent GHG-reduktion af scope 3 udledninger, med 2022 som baseline.

De høje ambitioner har dog endnu ikke udmøntet sig i mærkbare grønne resultater. Som beskrevet i Økonomisk Ugebrev i foråret er det nemlig rigtig mange år siden, at Mærsk har formået at reducere selskabets klimaaftryk – læs mere her.

Ocean Network Express: Markant fald i intensitetsaftryk

Selvom ingen af de fem rederigiganter kan fremvise reduktioner i det absolutte GHG-aftryk det seneste år, har to af dem formået at reducere intensitetsaftrykket, her defineret som ton GHG pr. omsat mio. USD eller anden valuta – det drejer sig om Mærsk og Ocean Network Express.

I 2023 var Ocean Network Express’  samlede GHG-aftryk på 12,5 millioner ton mod 14,1 millioner ton i 2024, altså en stigning på 12 procent. Men da selskabets omsætning i samme periode er steget med 32 procent, er intensitetsaftrykket faldet med 15 procent. For Mærsk er faldet i intensitetsaftrykket mere beskeden, nemlig blot 1 procent det seneste år.

Som det fremgår af nedenstående tabel har alle fem rederigiganter øget omsætningen det seneste år. For hovedpartens vedkommende er der tale om markante stigninger, på 18 procent eller derover.

CMA formår dog ikke at omsætte den markant øgede omsætning til et fald i GHG-intensiteten, som er steget 6 procent det seneste år.

Sådan har vi gjort

Økonomisk Ugebrev Samfundsansvars peer to peer undersøgelse af globale rederigiganters klimapræstationer tager udgangspunkt i følgende fire målepunkter:

Målepunkt 1: Udvikling i klimaaftryk det seneste år – hvor meget har virksomheden reduceret/øget sin samlede scope 1, 2 og 3 udledning det seneste år? Eksempel: I 2023 var Mærsks samlede scope 1, 2 og 3 aftryk 77,7 millioner ton GHG. I 2024 var Mærsks samlede GHG-aftryk steget til 83,6 millioner ton, altså en stigning på 8 procent.

Målepunkt 2: Udvikling i intensitetsaftrykket – hvor meget har selskabet reduceret/øget intensitetsaftrykket det seneste år? Eksempel: I 2023 havde Mærsk et intensitetsaftryk på 1.522 ton GHG pr. omsat million USD. I 2024 var intensitetsaftrykket faldet til 1.506 ton GHG pr. omsat million USD, altså et fald på 1 procent.

Målepunkt 3: Udvikling i klimaaftryk de seneste tre år – hvor meget har virksomheden reduceret/øget sin samlede scope 1, 2 og 3 udledning de seneste tre år? Eksempel: I 2021 var Mærsks samlede scope 1, 2 og 3 aftryk 77,4 millioner ton GHG. I 2023 var Mærsks samlede GHG-aftryk steget til 83,6 millioner ton, altså en stigning på 9% procent.

Målepunkt 4: Udvikling i klimaaftryk de seneste fem år – hvor meget har virksomheden reduceret/øget sin samlede scope 1 og 2 udledning de seneste 5 år? Eksempel: I 2019 var Mærsks scope 1 og 2 GHG-aftryk på 36,5 millioner ton. I 2024 var Mærsks scope 1 og 2 aftryk faldet til 34,4 millioner ton GHG, altså en reduktion på 6 procent.

* A. P. Møller – Mærsk ændrer jævnligt metode til at beregne GHG-aftryk. I samtlige års- og bæredygtighedsrapporterne 2020-24 oplyser den danske rederigigant, at GHG-data er blevet ændret bagudrettet grunder ny og forbedret beregningsmetode. Vi har i ovenstående benyttet data fra senest mulig års- eller bæredygtighedsrapport.   

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

artikelserie
Artikler i serien
Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Relaterede nyheder

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank