Af Carsten Steno
Epoke i Vejen, der fremstiller salt-spredere til bekæmpelse af vintervejr, omsætter og indtjener stabilt, men det er ikke nok for en kapitalfond. Nu fortsætter virksomheden i en fortsættelsesfond, et såkaldt continuation vehicle, en fondsdannelse, der sjældent benyttes i Danmark.
Virksomheden har siden 2005 været ejet af kapitalfonden, Erhvervsinvest, men er fornylig solgt fra til en fortsættelsesfond, kaldet Sileo, hvor DK Company-ejeren Jens Poulsen (tøj-koncern) , familien bag Motortramp, Nykredit og Sparekassen Kronjylland har indskudt nye midler. Sileo ejer nu også en anden tidligere Erhvervsinvest-virksomhed ,Design Eyewear.
Det var nødvendigt at få afhændet Epoke og Design Eyewear, for at Erhvervsinvest kunne lukke sin fond 2.
Epoke er faktisk en ganske stabil virksomhed. Det viser det netop offentliggjorte regnskab for 2021/22. Den 229 mio. kr. store omsætning har skabt et resultat før finansindtægter på 13,2 mio. kr. – overskudsgraden er på 6 procent. I de forrige fire regnskabsår har indtjeningen og omsætningen også svinget omkring dette niveau.
Det er dog ikke godt nok for en kapitalfond, der skal udvikle virksomheder, men det kan være godt nok for investorer. Afkastet er bedre end en obligation, og der er stadig muligheder for at udvikle virksomheden, selvom den arbejder på et i princippet vigende marked på grund af de stadigt mildere vintre. Det kan bl.a. ske ved at udvide produktsortimentet, så der kan sælges maskiner, uanset om vinteren bliver hvid eller grøn.
Det er åbenbart den mulighed, som de nye ejere ser for sig. De er formentlig kommet ind i Epoke til en fornuftig pris. Samtidig slipper de for at være aktive ejere i virksomheden. For den opgave har Erhvervsinvest påtaget sig, selvom kapitalfonden ikke længere er i ejerkredsen.
Det såkaldte continuation vehicle er sjældent anvendt i Danmark, men det bruges flittigt i udlandet af kapitalfonde, der vil af med virksomheder, som ikke har performet som forventet.
I modsætning til de fonde, som kapitalfonde ellers opretter, investeres der ikke i nye virksomheder i et continuation vehicle.