En aggressiv strategi om at vokse udenfor Danmark som international platform for podcast har foreløbigt kostet investorerne i Podimo 2,1 mia. kr. Senest har Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO, været med til at skyde 100 mio. kr. mere i selskabet. Det er måske den sidste kapitaltilførsel, inden en forventet exit som dansk unicorn med en værdi på mere end 1 mia. dollar, skriver fagredaktør Peder Bjerge.
Siden starten i 2019 har podcast-tjenesten Podimo hentet mere end 2 mia. kr. fra danske investorer, der har været opsat på at skabe en dansk pendant til succeser som svenske Spotify eller amerikanske Netflix. Senest har EIFO i december (se tabel) investeret yderligere 100 mio. kr. i Podimo.
”Hvis ikke Podimo er den førende spiller inden for podcast-markedet, er selskabet i hvert fald en af de førende. Vi ser en mulighed for, at vi skaber en succes på linje med svenskernes Spotify,” siger Jacob Bratting Pedersen, partner i Tech & Industry-afdelingen i EIFO. Efter seks kapitalrunder regner han med, at selskabet er ved at være klar til at klare sig uden løbende kapitaltilførsler.
Selv har medstifter Morten Strunge henvist til, at podcast-markedet generelt vokser med 32 pct. årligt. Men tal for en egentlig værdisætning af selskabet kan Jacob Bratting Pedersen ikke udtale sig om.
”Vi er oppe i unicorn-territorie, hvor vi regner med en værdi på selskabet på mere end 1 mia. dollar, når der skal foretages en exit,” siger han og fortsætter: ”Planen er stadig at investere i yderligere vækst. Men det er ikke sikkert, at der bliver behov for yderligere kapitaltilførsler.”
Hverken Podimo eller EIFO ønsker at opgive tal for antal abonnenter eller markedsandele i de lande, hvor platformen er til stede. ”Men det går godt. Det er et forretningsmæssigt sundt selskab, når vi måler på gængse metrikker for hypergrowth-selskaber.”
I juli sidste år kom selskabet ud med et driftsunderskud på 328,4 mio. kr. Det var en tredobling i forhold til året før. Jacob Bratting Pedersen kan ikke udtale sig om, hvornår man går i plus. ”Men vi kan se, at forretningsmodellen virker,” siger han.
Ud over at dele indtægterne med indholdsleverandørerne udgiver Podimo også egne podcast med kendte navne. Sidst har Venstres tidligere leder, Jakob Ellemann-Jensen fået en tjans som vært på en podcast. Samme model bliver anvendt i markeder som Tyskland og Spanien.
I forhold til forretningsmodellen er Podimo i konkurrence med helt gratis podcasts udgivet gennem f.eks. Apples platform. Andre konkurrenter, som Spotify, udgiver internationalt populære podcast som The Joe Rogan Experience.
Det udestående spørgsmål er, om Podimo står tilstrækkeligt stærkt i den konkurrence?
”Podimo arbejder efter at have populært lokalt indhold. Har der været populære podcasts på de forskellige markeder, har man ofte opkøbt dem for at komme i gang med indhold, som det lokale marked er villigt til at betale for. Det handler om at have unikt indhold, som ikke fås andre steder. Jeg kan ikke udtale mig om konkrete tal, men jeg kan sige, at de følger planen for antal abonnenter,” siger Jacob Bratting Pedersen.
Betyder det ikke, at selskabet er så meget mere sårbart over for pludseligt skiftende modeluner?
”Podimo har investeret ind i lokale markeder og opbygget en kritisk masse af indhold. Det, kan du sige, er produktet. Det gode ved podcasts er, at formaterne er serielle/ugentlige. Mange af Podimos shows har eksisteret i mange år og får fortsat flere og flere lyttere. Så man er ret modstandsdygtig i forhold til modeluner.”
Peder Bjerge
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.