EU har d. 20 november offentliggjort sit udkast til retsakten for taksonomien for klimabegrænsning og klimatilpasning. Det er nu åbent for feedback i fire uger frem. EU-Kommissionen vil overveje tilbagemeldingerne inden den afsluttende vedtagelse i januar 2021, som derefter vil blive undersøgt af EU-Parlamentet og Rådet og gælde fra 1. januar 2022.
Fra en første gennemgang af de tekniske kriterier for klima afbødning, vurderer Nordea i et nyhedsopdatering, at anbefalingerne fra EUs ekspertgruppe generelt er blevet vedtaget, selvom der også er er interessante afvigelser i nogle grænseværdier, omfang og ændringer i “do no significant harm (DNSH)” specifikationerne.
Nordea fremhæver følgende punkter:
- New criteria for Shipping have been included. The sub-sectors are ‘Sea and Coastal Freight Water Transport’, ‘Sea and Coastal Passenger Water Transport’ and ‘Retrofitting of Sea and Coastal Freight and Passenger Water Transport’.
- Changes to existing criteria have been made to ‘Agriculture and Forestry’, ‘Manufacturing’, ‘Energy’, ‘Construction and Real Estate’, ‘Information and Technology’, and ‘Professional, Scientific and Technical’.
- A consultation has been opened from 20 Nov to 18 Dec (fun fact: 18 Dec marks the 1-year anniversary of the political agreement from last year).
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12302-Climate-change-mitigation-and-adaptation-taxonomy#ISC_WORKFLOW