Samfundsansvar

DI: EU’s reform af selskabsledelse bør dø

Joachim Kattrup

mandag 10. maj 2021 kl. 19:06

Europakommissionen er på baggrund af en voldsomt kritiseret konsulentrapport på vej med en række forslag til nye regler for selskabsledelse, som samlet markedsføres ”bæredygtig selskabsledelse”.   DI  begrunder her, hvorfor forslagene skal afvises.

Underdirektør i DI, Kim Haggren giver her fire grunde til, at EU-kommissionens forslag skal droppes:

1. EU blander sig utidigt i velfungerende national lovgivning

Kommissionen vil flytte reguleringen af selskabsledelse fra medlemsstaterne til EU. Det er meget betænkeligt, da reglerne for selskabsledelse i dag er nationalt reguleret og dybt forankret i det enkelte landes øvrige lovgivning og retspraksis og er baseret på årtiers finpudsning.

Den danske model for selskabsledelse fungerer godt og er internationalt rost for at facilitere langsigtet, aktivt ejerskab. Der er ingen grund til at tro, at EU kan regulere det bedre, end vi selv kan i Danmark. Mange ting giver mening at lave fælles regler om i EU, men selskabsledelse er ikke en af dem.

2. Forslaget vil tage magten fra virksomhedernes ejere

Kommissionen vil ændre den regulatoriske ramme for selskabsledelse fra en shareholder til en stakeholder model, hvor stakeholders, eksempelvis NGO’er, får juridiske rettigheder i forhold til virksomhedsledelsen og håndhævelsen heraf.

Forslagene er inde at røre ved, i hvis interesse virksomheder skal drives, og hvis virksomhed det egentlig er. Er det ejernes eller “samfundets”. Og der mener vi i DI, at det selvfølgelig fortsat skal være ejerne, der bestemmer over deres egen virksomhed.

Virksomheder skal naturligvis drives med hensyntagen til det omkringliggende samfund – andet ville også være meget dårlig forretning – men det er helt ude af proportioner at ændre på de grundlæggende regler, der berører den private ejendomsret, ledelsesretten mv.

3. Forslaget vil svække europæiske virksomheders globale konkurrenceevne

Kommissionens forslag vil have en lang række skadevirkninger: risikosky og handlingslammede virksomhedsledelser, interne interessekonflikter, retssager, mindre kvalificerede ledelsesmedlemmer, mindre virkelyst og innovation, mindre værdiskabelse for både aktionærer og samfund og generelt forringet konkurrenceevne for danske virksomheder.

Forslagene vil også gøre det sværere at tiltrække risikovillig kapital, bl.a. til at foretage satsninger på investeringer i ny grøn teknologi. Samlet set vil det derfor snarere skade end gavne bæredygtighedsagendaen, som vi alle støtter.

4. Forslaget er ikke rette værktøj til at fremme bæredygtighed

Det er helt unødvendigt at ændre på reglerne for selskabsledelse, som vi har i Danmark i dag, hvis målet er at fremme bæredygtighed. Den bæredygtige omstilling er allerede i fuld gang i erhvervslivet, og den vil kun fortsætte i fremtiden. Hvordan kunne det lade sig gøre, hvis de eksisterende regler for selskabsledelse ikke tillod det?

Størsteparten af denne udvikling er markedsdrevet, for det er i virksomhedernes egeninteresse at gribe de muligheder omstillingen giver og kræver. Målrettet lovgivning kan dog understøtte udviklingen, og heldigvis er EU også i gang med en lang række gode tiltag. Det gælder bl.a. sektorspecifikke tiltag inden for stort set alle områder, samt horisontale tiltag, der vil stille krav på tværs af brancher, f.eks. en grøn taxonomi, der vil tydeliggøre hvilke aktiviteter, der er grønne, koblet med øgede rapporteringsstandarder for både den finansielle sektor og virksomheder i realøkonomien samt konkrete krav til fremme af en cirkulær økonomi, f.eks. yderligere krav til ecodesign af produkter.

Disse trends og initiativer vil kraftigt påvirke virksomheders ledelse, processer og output yderligere i en bæredygtig retning – og gøre det på en måde der ikke udgør et angreb på ledelsen af private virksomheder. Det bør være vejen frem.

https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2021/5/fire-gode-grunde-til-eus-reform-af-selskabsledelse-bor-do/

 

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

artikelserie
Artikler i serien

Jobannoncer

Økonomichef til Lolland Kommune
Maribo
11-08-2021
Maribo
11-08-2021
ESG Investment Specialist til BankInvests obligationsafdeling
København
30-06-2021
København
30-06-2021
Handelsbanken søger Finansrådgiver til Transaction Banking Sales
Aarhus, Trekantområdet eller København
30-06-2021
Aarhus, Trekantområdet eller København
30-06-2021
Advokat til Sydbank i Aabenraa
Aabenraa
20-06-2021
Aabenraa
20-06-2021
Business Controller til koncernøkonomistyring til energikoncern midt i en forandringsproces
Svinninge
21-06-2021
Svinninge
21-06-2021
Kan du være faglig sparringspartner i skattespørgsmål, for stor energikoncern?
Svinninge
30-06-2021
Svinninge
30-06-2021
Finanstilsynet søger økonom eller erhvervsjurist til kontoret for investorbeskyttelse
København
18-06-2021
København
18-06-2021
Finance Business Partnere med kommercielt mindset søges til energikoncern midt i en forandringsproces
Svinninge, Virum, Haslev
30-06-2021
Svinninge, Virum, Haslev
30-06-2021
Ringkjøbing Landbobank søger medarbejder til bekæmpelse af hvidvask og operationel risiko
Ringkøbing
30-06-2021
Ringkøbing
30-06-2021

Mere fra ØU Samfundsansvar

Seneste nyt

Langers skarpe

af Morten W. Langer
af Morten W. Langer
Seneste indlæg

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

OM ØU

Log ind

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15
Salgschef: Sidsel Bogh

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]