Pensionsselskabet har netop udsendt spritnye og uhørt lave priser, som pensionsmæglerne kan anvende til at tiltrække kunder. Rabatten er udformet, så den ikke nødvendigvis tilfalder kunderne, da mæglerne kan vælge at beholde pengene selv. Udmeldingen tolkes som en krigserklæring til hele branchen, men især må det ses som en særlig udfordring af ærkerivalerne hos Danica, skriver fagredaktør Carsten Vitoft.
Der er blæst til kamp fra nærmest første sekund, efter tidligere topchef og konstitueret direktør i PFA Mads Kaagaard i denne uge satte sig i direktørstolen hos Danica. For stort set samtidig har PFA’s nye direktør Ole Krogh Petersen lagt maksimalt pres med nogle af de mest aggressive rabatter, som historisk er set i pensionsbranchen.
PFA vil ikke tale eller fortælle om de nye priser, som netop er rundsendt til pensionsmæglerne. Men Økonomisk Ugebrev er kommet i besiddelse af det nye prisblad, der viser, at PFA allerede fra årsskiftet vil give op mod 4000 kr. i rabat for hver eneste nye kunde med 1 mio. kr. i opsparing.
”Jeg ser det her som en krigserklæring mellem gamle kamphaner, der har mere fokus på at sætte de nærmeste rivaler på plads end på at udvikle reelle værditilbud til at lokke nye kunder til. Det har intet med effektiv konkurrence om forbrugerne at gøre. Nærmere er det en konkurrence om at få mæglerne over på deres side. Her kan jeg sagtens forestille mig, at andre pensionsselskaber følger efter i kampen,” siger direktør for rådgivningsfirmaet Pengeministeriet Karsten Engmann Jensen.
En krigserklæring
Pengene er nemlig ikke direkte rettet mod pensionskunderne – men derimod mod mæglerne, som også er modtagerne af det nye prisblad i stedet for kunderne. Der er altså fokus på at skaffe nye kunder i stedet for at give tilbud til de eksisterende kunder, som jo ellers er dem, der skal betale for rabatterne.
Det har PFA’s ledelse ikke ønsket en dialog om i denne uge. Men den oplyser i stedet i en mail til Ugebrevet, at det handler om de nye SUL-regler, som Finanstilsynet har introduceret sidste år. ”Vi kan af konkurrenceretlige årsager ikke prissignalere i pressen. Men det er helt naturligt og i tråd med SUL-bekendtgørelsen, at vi generelt og løbende balancerer vores priser, og vi følger vores plan for at få SUL-regnskabet i balance i 2025,” oplyser PFA.
Men med til historien hører altså også, at det mildest talt er en interessant timing, at tilbuddene kommer lige netop nu, hvor det må antages, at kampen mellem PFA og Danica er på vej mod nye højder.
PFA og Danica har netop byttet direktører – og her fulgte der også et par ufine tricks med undervejs. Nuværende PFA-direktør Ole Krog Petersen er skiftet fra Danica. Tidligere PFA-direktør Mads Kaagaard – der endda nåede at være konstitueret i PFA, men altså blev vraget netop til fordel for Ole Krogh Petersen – er skiftet til Danica, og han startede på arbejde i onsdags. Der er næppe tvivl om, at Mads Kaagaard meget gerne vil sige tak for sidst ved nu at gå direkte og intensivt efter PFA’s kunder.
Der er næppe heller tvivl om, at de andre pensionsselskaber, som Velliv, AP Pension og Nordea Pension, også vil være nødt til at følge med, hvis ikke PFA skal løbe med alle kunderne i 2024.
Hvem får pengene?
Og så skulle man jo tro, alt fra fryd og gammen for pensionskunderne med udsigten til alle disse milliardrabatter. Men sådan vil det næppe blive, hvis man spørger Karsten Engmann Jensen:
”Det virker som en beskidt måde af føde en markedsmekanisme på. Den er i forvejen fyldt med skjulte omkostninger og usynlige dagsordener, som myndighederne aldrig rigtig kommer til at gennemskue. Jeg kan kun se, at det her gavner den mæglerbranche, som lever af henvisningssalærer. Det er ikke noget, den enkelte forbruger kommer til at nyde godt af. Og det til trods for, at pensionsselskaberne i princippet er ejet af medlemmerne.”
I princippet kan pensionsmæglerne vælge at lade være med at sænke priserne, men blot inkassere PFA’s rabatter selv, og det er den udvikling, Karsten Engmann Jensen frygter, da den er set før i mæglerbranchen, hvor det halter gevaldigt med konkurrencen mæglerne imellem.
PFA’s tilbud er så generøst, at man vil give 2000 kr. for hver eneste nye kunde – hvert eneste år – så længe kunden bliver i PFA. Dertil vil de bedste kunder også blive tilbudt en klækkelig rabat på investeringsomkostningerne på lidt over 20 pct.
Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.