Efter skarp kritik af høje omkostninger på bankernes puljeordninger, er bankerne blevet enige om at holde omkostningerne ude af det investeringsafkast, de oplyser til kunderne. Ifølge Forbrugerrådet TÆNK er det uempatisk over for kunderne. Bankernes beslutning medfører, at deres afkast automatisk vil fremstå bedre og bedre, uden nødvendigvis at være det. Afkastet ved andre opsparingsformer kan ikke længere direkte sammenlignes, skriver fagredaktør Carsten Vitoft.
Så sent som i sommer slog Forbrugerrådet TÆNK i en ny analyse fast, at ”bankerne har snablen godt nede i din pension”. Forbrugerrådet testede alle bankernes puljeordninger, og konklusionen var, at her var tale om et meget simpelt investeringsprodukt, som var alt, alt for dyrt.
Men i stedet for at sænke omkostninger er bankerne begyndt at skjule omkostningerne for deres kunder. Nu fragår omkostningerne i puljeordningerne ikke længere i afkastet, der offentliggøres, som det ellers er kutyme i resten af den finansielle sektor.
Eksempelvis pensionsbranchen, som er den største konkurrent på pensionsopsparing, opgør afkastet efter omkostninger.
Central information fjernet
”Jeg finder overordnet, at brancheaftaler kan være hensigtsmæssige. Men her er der tale om, at man fjerner en helt central information, som er allervigtigst for kunderne. De er interesserede i, hvad der har været i afkast, efter banken har taget sine omkostninger. Det er min klare holdning, at man bør vise afkastet efter omkostninger, og at man samtidig bør vise omkostningerne selvstændigt,” siger cheføkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet TÆNK.
Puljeordningerne er et af de mest lukrative forretningsområder i de danske banker. Det har det været i årevis, og det anslås, at over 100 mia. kr. er placeret i disse produkter.
”I Danske Bank følger vi vejledning og bekendtgørelse for pulje og offentliggør afkast før alle omkostninger i Puljeinvest. Det gør vi i lighed med vores konkurrenter. Det er en branchestandard, der er indført for at gøre det nemmere for investorerne at sammenligne det reelle afkast på tværs af udbydere af puljeordninger. Årsagen er, at omkostningerne er individuelle for den enkelte kunde,” lyder det fra Thomas Nerup Olsen, investeringsspecialist i Danske Bank.
Danske Bank peger altså på, at omkostningerne i puljeordningerne er individuelle og afhænger af investeringsstrategien. Men det er vel næppe anderledes i pensionsbranchen. Thomas Nerup Olsen svarer ikke på, hvordan man kan sige, det er for kundernes skyld, at man nu viser afkastet, før bankens omkostninger er taget. Nordea bruger samme praksis som Danske Bank.
”Man skal huske på, at det er bankerne, der sidder med magten her. De har betydeligt mere viden end forbrugeren om produkterne. Og det her er ikke en måde at hjælpe forbrugerne på. Oplyser man afkastet før omkostninger, så slører det informationsbilledet for forbrugeren. Og det kan blive konkurrenceforvridende i forhold til andre opsparingsformer. Så ser bankernes afkast bedre og bedre ud med tiden – uden at være det. Det er problematisk, for vi ved godt, at bankerne i forvejen ligger i den dyre ende af markedet, siger Morten Bruun Pedersen.
Må selv finde oplysninger
Men bankerne er altså blevet enige på tværs, og de henviser til, at loven er på deres side.
”Vi oplyser kvartalsvist om afkast og aktivsammensætning på www.jyskebank.dk. Afkastet opgøres brutto; det vil sige før pensionsskat og puljegebyr. Kunden modtager årligt en opgørelse af omkostninger. Hertil kommer, at man på hjemmesiden under puljer kan finde en omkostningsberegner, som opgør ÅOP og ÅOK. Regler om oplysninger om afkast og omkostninger findes i Puljebekendtgørelsen,” siger senior director Flemming Larsen fra Jyske Bank.
Bankernes brancheforening har dog en anden opfattelse af dette.
”Det er ikke FinansDanmarks umiddelbare læsning af puljebekendtgørelsen, at den definerer den præcise metodik til opgørelse af afkast. Da det er Finanstilsynets regler, henvises hertil for konkrete spørgsmål vedr. reglerne,” oplyser FinansDanmark.
Finanstilsynet havde i sidste uge heller ikke et svar på hånden, så indtil videre må kunderne selv finde og stykke oplysningerne sammen, hvis de eksempelvis vil se, hvor det bedst kan svare sig at placere ekstra pensionskroner.
Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.