Det har været småt med information til de 25.000 danskere, som har købt en ejerskifteforsikring i det internationale forsikringsselskab, der nu er begæret konkurs.
Det bremser en redning af kunderne, siger brancheforeningen Forsikring & Pension, der mener, at Finanstilsynet har været for sløve med at informere de danske kunder, der nu sidder med dækningsløse skader i millionklassen.
Det danske finanstilsyn møder nu kritik for sin rolle i den forestående konkurs i Gable, der via det danske agentur Husejernes Forsikring har solgt ejerskifteforsikringer, der nu er værdiløse. Kunderne aner i øjeblikket ikke, om de reelt er købt eller solgt, men det er tilsynets opgave, at informere de danske kunder om sagens udvikling, siger Torben Weiss Garne, der er direktør for den danske Garantifond for Skadesforsikring.
”Vi har haft en lidt for lang periode, hvor det kun var tilsynet, der via reglerne om god skik kunne hjælpe kunderne med den venteposition, de kom i, når de havde fået en skade. Vi ved allerede, at der er en række kunder, der står med store skader, som de ikke ved, hvad de skal gøre ved. Skaderne er anerkendt, men kunderne kan ikke få penge til at dække dem,” fortæller direktøren.
I sidste uge beskrev Økonomisk Ugebrev, hvordan der i branchen arbejdes på en løsning, der skal redde de danske kunder, men også det har været bremset af den langsommelige information fra tilsynet.
”Det er tilsynet, der har mulighed for at få oplysninger fra myndighederne i Lichtenstein. Det er det, samarbejdet mellem tilsynsmyndighederne i Europa bygger på. Det er problematisk, hvis mangel på samarbejde bevirker, at Finanstilsynet ikke får sat mere skub processen,” siger Torben Weiss Garne.
Vildfarelse Allerede for et år siden greb Finanstilsynet dog ind over for Husejernes Forsikring for at have vildledt danske forsikringskunder i forhold til dækningen i garantifonden. Kunderne var ikke, og har aldrig været, dækket, selv om markedsføringsmaterialet mere end antydede det.
På samme tid konstruerede Husejernes Forsikring en anden ”garanti” for at imødekomme den utryghed det medførte hos kunderne – også kaldet en reassurance, der skulle dække i stedet for garantifonden. Den reassurance viser sig nu i bedste fald kun at dække 20 procent af kundernes tab, erfarer Økonomisk Ugebrev. Men så sent som i foråret fortalte tidligere bestyrelsesformand i Husejernes Forsikring Jens Erik Christensen igen om denne reassurance, hvor han på TV2 forsikrede kunderne, at der ville være dækning i tilfælde af konkurs. Finanstilsynet har ikke officielt reageret på disse udtalelser. Læs tilsynets kommentar til Økonomisk Ugebrev.
”Spørgsmålet er, om Gable og Husejerne har oversolgt deres egen garantiordning helt vildt, og om tilsynet kunne have gjort mere for at bringe kunderne ud af vildfarelsen,” siger Torben Weiss Garne.
Tavshed
Også omkring hele konkursen kan man stille spørgsmål ved tilsynets rolle. Allerede den 7. september fremgik det fra myndighederne i Liechtenstein, at Gable var i så alvorlige problemer, at en konkurs kunne være nært forestående. Men den information giver det danske finanstilsyn først videre til de danske kunder godt en uge senere.
Det danske agentur Husejernes Forsikring, der selv var i økonomiske vanskeligheder, kunne dermed sælge vingeskudte ejerskifteforsikringer i godt en uge, uden nogen i Danmark anede uråd. Meget tyder på, at der ganske enkelt har været tale om en mangel på kommunikation mellem de to finanstilsyn. Og i forrige uge, hvor det så endelig stod klart, at en kommende konkurs i Gable er en realitet, synes Finanstilsynet også at reagere noget sent. De danske kunder fik onsdag et brev direkte fra revisorerne i PwC i Liechtenstein, hvor det stod klart, at Gable ikke overlever. Først langt op ad formiddagen kom en meddelelse fra det danske finanstilsyn, der beskrev den nye situation for de danske kunder. Meget tyder altså på, at brevet kom som en komplet overraskelse for selv Finanstilsynet.
På Christiansborg er politikerne også begyndt at undre sig over tilsynets rolle i sagen. I denne uge lød spørgsmålet til erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen fra Ida Auken (Rad.): ”Mener ministeren, at Finanstilsynet har varetaget sin rolle som beskytter af forbrugerhensyn aktivt nok i sagen om Gable Insurances?”
Ugebrevet har desuden søgt aktindsigt i ministeriet, men er blevet afvist med begrundelsen, at henvendelsen vedrører en sag, hvor der pågår overvejelser om mulig lovgivning. Meget tyder dermed på, at der er begrundet håb for kunderne om en politisk redning.
Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.