Økonomisk Ugebrev kan nu afsløre, at ejeren bag det kriseramte forsikringsselskab Qudos er under voldsom kundekritik for ufine forretningsmetoder, gentagen overfakturering og aggressive salgsmetoder i de to selskaber Blue Energy og Studido. De ejes af Nicolai Borcher Hansen via holdingselskabet New Nordic, som også ejer Qudos. Han afviser at kommentere kritikken.
Alarmsignalerne blinker nu rødt omkring udenlandsdanskeren Nicolai Borcher Hansen og hans forretningsmetoder. For tiden kæmper hans forsikringsselskab Qudos Insurance for livet med en solvens under lovens mindstekrav. Men samtidig kommer det nu frem, at han via sit holdingselskab også driver andre særdeles problemfyldte forretninger.
Det drejer sig om to danske selskaber, Blue Energy og Studido, hvor en lang række kunder har brugt tid og ressourcer på at udtrykke særdeles hård kritik omkring selskabernes forretningsmetoder. Kunderne føler sig ganske enkelt bondefanget af selskabets sælgere, selvom de afviser at blive kunder, viser en række kundeanmeldelser fra Trustpilot.
SVINDEL OG HUMBUG
Her er der blandt andet følgende kommentarer:
”Slipper man da aldrig af med jer. Aldrig i mit liv har jeg været udsat for noget lignende. Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan det kan lade sig gøre, at I bliver ved med at sende fakturaer og ringe. Jeg har både sendt mails og ringet til kundeservice for at få jer til at slette mig som kunde i over et år nu. Hvad sker der for jer. Vil aldrig nogensinde anbefale jer til andre,” skriver Jeanette Schmidt Vogt for et par uger siden.
”Så lad mig dog være. Firmaet, som ikke forstår et nej. Jeg er pludselig begyndt at modtage regninger fra Blue Energy, selv om jeg ingen produkter har hos dem. Jeg har måtte ringe til dem to gange for at få slettet en regning, nu har jeg modtaget en ny. Fusker-firma,” skriver Jeanne Hansen. Og sådan bliver de negative anmeldelser ved og ved . Flere kunder taler om svindel og humbug, om automatisk at blive registreret som kunde og dermed få tilsendt regninger uden accept. Nogenlunde samme kritik rejses omkring selskabet Studido, der også er ejet af Nicolai Borcher Hansen.
Her lyder det bl.a. fra Thea Ditlev: ”En pige kommer over til mig en dag på strøget og udlover en gratis slikpose, hvis jeg skriver mit telefonnummer og mailadresse på en seddel. Det gør jeg i god tro, da hun understreger, at jeg ikke vil blive opkrævet penge men blot bliver sendt et tilbud på lektiehjælp. Herefter trækker Studido 200 kroner på mit mobilabonnement. Jeg opsiger tjenesten tre gange, men de bliver ved med at sende rykkere for regninger, som jeg ikke har modtaget.” Thea Ditlev anbefaler andre at holde sig langt væk fra firmaet:
”Min oplevelse med Studido har været skrækkelig. Jeg føler mig bondefanget og forfulgt, og deres kundeservice har ikke været i stand til at hjælpe mig ud af det abonnement, de har fanget mig i. Hold jer væk, hvis I har mulighed for det,” skriver hun.
AGGRESSIVE SELSKABER OG SÆLGERE
Blue Energy lever af at sælge ubegrænset strøm, bredbånd og sågar forsikringer, lyder det på selskabets hjemmeside. Men det er altså sket på en måde, der har fået over hundrede danskere til at reagere kraftigt på Trustpilot. Også Forbrugerombudsmanden har sidste år været efter selskabet for brud på markedsføringsloven.
Ikke desto mindre er det lykkes Nicolai Borcher Hansen at skabe en forretning, der hvert år leverer flere mio. kr. i overskud. Men forretningsmetoderne er også mildest talt kontroversielle. Der har været beskyldninger fra store elselskaber om, at sælgerne i Blue Energy bruger uetiske og direkte ulovlige metoder til at få almindelige mennesker til at skifte elselskab. Eller som beskrevet af en anden ”modvillig” kunde:
”Det er mig ubegribeligt at forstå, hvordan man først kan narre nogen til at sige ja til noget, som man har gjort meget klart, at man ikke vil sige ja til, for derefter gentagne gange komplet at ignorere, at man ønsker dette standset. Jeg synes, det er en meget ufin forretningsmetode, at man på den måde forsøger at fastholde sine ”kunder” på enhver måde. Om jeg så kunne spare 1 mia. kroner, vil jeg aldrig handle med et sådant firma,” skriver Christian Søndergaard Andersen på Trustpilot.
TVIVL OM GODE ANMELDELSER
Økonomisk Ugebrev har bedt Nicolai Borcher Hansen om en kommentar til de mange kritiske anmeldelser. Han ønsker ikke at kommentere på kritikken, lader han vide via sit pressebureau.
Men den mangeårige Danske Bank-direktør Niels-Ulrik Mousten, der er også en del af koncernen, og som i dag er ansat som senior advisor i ejerselskabet New Nordic – og i øvrigt bestyrelsesmedlem i Qudos Insurance – siger:
“Mine opgaver har været koncentreret om forsikringsselskabet Qudos, hvor fokus er at sikre primært forsikringstagere og sekundært aktionærerne bedst muligt på trods af en hale af underskudsgivende forsikringsaftaler. Da jeg ikke spiller nogen rolle i forhold til Blue Energy, kan jeg ikke kommentere detaljeret. Generelt har min holdning altid været, at man kun kan bygge en sund og bæredygtig forretning på tilfredse kunder, der behandles ordentligt. Det er min opfattelse, at Nicolai deler denne opfattelse, også når det gælder Blue Energy. Det har jeg netop fået bekræftet af Nicolai.”
Niels-Ulrik Mousten er også næstformand i pensionsselskabet PFA’s bestyrelse.
Både han og Nicolai Borcher Hansen peger over for Økonomisk Ugebrev på, at de overordnede scorer for både Blue Energy og Studio rent faktisk er ganske høje på Trustpilot, til trods for de mange meget kritiske reaktioner fra kunderne. Men det kan også skyldes andre årsager, hvis man læser gennem flere af de kritiske kommentarer. Her spekulerer flere kunder direkte i, at mange af de positive anmeldelser af Blue Energy er fabrikerede, mens andre er forsøgt fjernet fra Trustpilot. Eksempelvis lyder det fra Teis Sidney Thomsen:
”Omkring de mange positive anmeldelser, hvor de allerfleste jo kun har afleveret én anmeldelse, fristes man til at tro at de er fabrikeret. Jeg tog mig tid til at tjekke et par. En eksisterede slet ikke. En anden, jeg har skrevet til på Facebook, var fuldstændig uforstående. ”
Dertil kommer, at andre skriver, at sælgerne i første telefonsamtale først vil slutte samtalen, når kunden har givet dem en positiv anmeldelse på Trustpilot.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her