Tre forsikringskonkurser, i løbet af de sidste to år, har for nylig fået en række forsikringsdirektører til at kritisere Finanstilsynet for ikke at gribe ind tidligere. Men nu møder direktørerne selv kritik for at blive ved med at sende deres egne kunder til åbenlyst kriseramte selskaber. I dag står direktørernes kunder tilbage uden forsikring og med store tab.
Mens advarselslamperne blinkede ildrødt omkring Qudos Insurance fortsatte en lang række skadesforsikringsselskaber med at sende kunder ind i selskabet næsten helt op til konkursen. De direktører bør i dag sidde tilbage med en dårlig smag i munden, hvis man spørger Skadeschef Søren Ahlgren fra rådgivningsfirmaet Din Forsikringsekspert.
”De var jo advaret om situationen. Derfor er det ganske skræmmende, at store forsikringsselskaber så alligevel fortsætter med at anbefale forsikringer fra et andet selskab, samtidig med at det er under vand. Nu er Qudos konkurs, og mange kunder har betalt måske 30.000 kr. for en ejerskifteforsikring, der nu intet er værd. Det ser heller ikke ud til, at kunderne kan tegne en ny forsikring andre steder. Så man kan roligt sige, at de kunder er endt som gidsler på grund af, at man fortsatte så lang tid med at sende kunder til Qudos. Nu håber jeg, disse selskaber så også finder en løsning for kunderne,” siger Søren Ahlgren. Qudos gik konkurs i slutningen af 2018 for godt en må-ned siden.
Men i lang tid forinden havde selskabet åbenlyst været i alvorlige økonomiske vanskeligheder, som også har vært beskrevet i en artikelserie i Økonomisk Ugebrev. Det var i flere år under skærpet tilsyn hos Finanstilsynet. For over et år siden skrev Økonomisk Ugebrev første artikel , hvor en række forsikringsselskaber og eksperter advarede mod at sende kunder til Qudos. Herefter fulgte mere end ti artikler om den stadig alvorligere situation i Qudos.
Alligevel fortsatte en lang række andre prominente forsikringsselskaber samarbejdet med at anbefale kunderne ejerskifteforsikringer og byggeskade i Qudos via forsikringsagenturet FRIDA. En af dem er såmænd formanden for brancheforeningen Forsikring & Pension (F&P) adm. direktør Søren Boe Mortensen, der også topchef i Alm. Brand.
”Alm. Brand har alene sendt byggeskadeforsikringer videre til FRIDA, da vi ikke selv tilbyder dette produkt. Vi har løbende haft dialog med FRIDA om Qudos udvikling. Vi har på baggrund af deres orientering om ledelsen og selskabets økonomi valgt at fastholde samarbejdet, idet vi har lagt afgørende vægt på, at Finanstilsynet fortsat tillod at virksomheden kunne fortsætte sine aktiviteter,” siger fra adm. direktør Søren Boe Mortensen til Økonomisk Ugebrev.
DET ER IKKE VORES SKYLD
Dermed står han nu også tilbage med en række utilfredse kunder med tab efter konkursen i Qudos. Måske var det årsagen til, at branchens formand for kun to uger siden stod frem i mediet FinansWatch med en krads kritik af Finanstilsynet. Kort sagt var budskabet, at tilsynet burde have reageret tidligere, og kritikken lød blandt andet:
“Så svært er skadeforsikring heller ikke. For selvfølgelig er det noget med nogle risici og noget forløb med videre. Men der er rigtig mange andre, der har produkter, der ligner. Så man ved nogenlunde, hvordan præmien skal se ud, hvordan hensættelserne skal se ud, hvad man kan forvente i skader, og hvor mange skadeshensættelser, der skal være i forhold til præmieindtægten. Det er sådan nogle nøgletal, vi sidder og arbejder med i branchen,” lød Søren Boe Mortensens kritik.
Men han har altså selv sendt sine egne kunder til Qudos helt frem til Qudos frivilligt selv indførte et tegningsstop for nye forsikringer i oktober.
FRIDA Forsikring er den spiller på markedet, hvor alle kunderne er fosset igennem. Heller ikke FRIDA stoppede samarbejdet med Qudos til trods for alle advarselslamperne altså blinkede undervejs. Tværtimod skrev den tidligere ledelse i flere omgange ud til de danske forsikringsselskaber, at der ingen grund var til bekymring over at samarbejde med Qudos. Samtidig arbejdede man dog på at skabe sit eget forsikringsselskab, men det blev først en realitet efter Qudos gik ned. Indtil da fortsatte man på fuld tryk med at anbefale forsikringer i Qudos.
”Det er let, når man i dag ser situationen i bakspejlet. Men fakta er, at solvensen i Qudos var 122 procent så sent som ved halvårsregnskabet i starten af oktober 2018. Herefter går der kun få uger, før selskabet indførte et stop for at tegne nye forsikringer. Det er det, jeg synes, man må dømme os på i dag,” siger den nye direktør i FRIDA, Brian Malmros.
Lang tid inden da havde Finanstilsynet dog allerede en offentliggjort sønderlemmende kritik af regnskaberne i Qudos og dermed solvensen. Alligevel fortsatte FRIDA samarbejdet, og i dag er alle hans kunder nu ramt af konkursen, da han havde eneret på at sælge danske forsikringer for Qudos – og altså også tog henviste kunder ind fra de store danske forsikringsselskaber. På hans hjemmeside fremgår det, at han har modtaget kunder fra over 30 danske forsikringsselskaber, hvor kunderne altså nu er blevet gidsler.
Økonomisk Ugebrev har været i kontakt med en håndfuld af disse selskaber, der siger, at de netop stoppede samarbejdet for år tilbage, da det stod klart, at Qudos havde alvorlige vanskeligheder bl.a. med at skaffe kapital.
DET ER TILSYNETS SKYLD
Der er altså en lang række direktører i den danske forsikringsbranche, hvor kunderne i dag kan stille spørgsmålstegn ved, om det er kundehensyn eller profit, der driver beslutningerne i branchen. Direktør og forsikringsmægler Jacob Ellenhard fra Ensure er ikke i tvivl om, at det er det sidste.
”Uanset hvor meget tillid, man har til sit forsikringsselskab, skal man huske, at de kun har et formål. Det er at formidle deres egne eller samarbejdspartneres produkter. Det er ikke filantropiske formål, det her drejer sig om, de skal tjene penge. Det er ikke anderledes end diskussionen om, hvorvidt en bankrådgiver er sælger eller rådgiver,” siger han til Økonomisk Ugebrev.
Men en række af de direktører, der altså har mest i klemme fastholder, at de er uden skyld, og at det er Finanstilsynet, der burde have grebet ind meget tidligere i processen. Så selv om skadesforsikring med brancheformandens ord ”ikke er så svært” at gennemskue, mener selskaberne altså ikke, det er deres pligt, at sikre stabile selskaber og produkter.
I to yderligere artikler i FinansWatch tidligere i 2018, udtalte adm. direktør Dennis René Petersen fra Thisted Forsikring, at tabene efter de tre konkurser, som skal bæres af danskerne gennem Garantifonden for Skadesforsikring, til dels er Finanstilsynet ansvar. Thisted Forsikring sendte selv kunder til Qudos. Økonomisk Ugebrev ville gerne have spurgt, om han ikke selv bærer et ansvar over for sine kunder. Han er ikke vendt tilbage på Økonomisk Ugebrevs henvendelse.
En anden krads kritik kom fra Købstædernes Forsikring i samme medie, hvor adm. direktør Anders Hestbech også undrer sig over, at Finanstilsynet har været for langsom op til konkurserne på forsikringsmarkedet. Men også han er den dag i dag at finde på samarbejdslisten fra FRIDA – og har dermed sendt mange kunder til konkursramte Qudos, som står tilbage med tab.
”Det kan du ikke uden videre antage, da FRIDA i disse dage arbejder på at sikre, at kunderne ikke kommer til at stå uden forsikringsdækning og derved ikke får tab på grund af manglende dækning. I forhold til selve forløbet, så har vi – i lighed med de øvrige selskaber, der har samarbejdet om disse ejerskifteforsikringer – løbende fulgt informationen fra FRIDA, herunder at Qudos fulgte den plan, som blev præsenteret for Finanstilsynet. Det er naturligvis ærgerligt, at den plan ikke holdt, og vi håber på, at de kunder, som er blevet involveret i dette, får deres ejerskiftesager dækket af enten Garantifonden eller den løsning, som FRIDA arbejder på,” skriver direktøren i en mail. Han gør desuden opmærksom på, at Qudos frem til konkursen den 20. december 2018 var godkendt som forsikringsselskab af Finanstilsynet.
Brancheformanden Søren Boe Mortensen synes også at mene, at det åbenbart er udbredt i branchen, at man sender kunder til selskaber med alvorlige økonomiske problemer så længe de har en tilladelse til at drive forretning.
EN DELT BRANCHE
Men der er også en række selskaber, der tidligt i forløbet så, hvor det bar henad med den økonomiske udvikling i Qudos. Et af dem er Alka, som stoppede samarbejdet over et år inden konkursen, hvilket fremgik af en artikel i Økonomisk Ugebrev. I dag er Alka overtaget af Tryg, der siger: ”Vi stopper samarbejdet med Qudos den 5. september 2017. I den efterfølgende periode blev vi kontaktet af en del kunder, der efterspurgte ejerforsikringer. På den baggrund holdt vi en række gentagne møder med Qudos, der fik os overbevist om, at deres forretnings-setup var holdbart, og vi kunne begynde at henvise kunder til dem igen. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, ville vi selvfølgelig ønske i dag, at vi havde holdt fast i vores beslutning,” lyder forklaringen fra direktionen i Alka via en mail fra Kommunikationschef Tanja Frederiksen fra Tryg. Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her