Kunder føler sig truede af Garantifondens sagsbehandlere

De mennesker, der er blevet ansat af statens Garantifond for Skadesforsikring til at rydde op efter konkursen i Husejernes Forsikring er tidligere ansatte i selskabet. For en lang række kunder har det betydet, deres sager er trukket i langdrag, syltet eller afvist uden grund. Garantifonden ser ikke noget grundlag for at gribe ind.

Forsikringsselskabet Husejernes Forsikring brugte tæskehold mod kunderne og snød dem for erstatning, lød det for halvandet år siden i TV2 dokumentaren Whistleblowers. En tidligere ansat beskrev formålet som at gøre livet så surt som muligt for kunderne, så de til sidst gav op i forsøget på at få erstatning.

En lang række af de selv samme ansatte arbejder i dag for staten med at rydde op i deres egen konkurs. De skal sikre kunderne en ”rimelig behandling” som erhvervsminister Brian Mikkelsen lovede efter konkursen. Men bøllemetoderne er fortsat efter statens Garantifond for Skadesforsikring har taget over, lyder det nu fra en lang række kunder efter konkursboet.

Læs også:  Garantifonden sagsbehandler på kanten af loven

”Hun er så skræmmende og hård, at jeg er blevet bange for hende. Det handler nok om, at hun mener, vi har brokket os for meget, så nu har hun fundet på noget nyt, der skal forhale vores sag endnu mere. Lige nu ved jeg ikke, hvornår der sker mere i vores sag, og det er så hårdt, at jeg nu er gået ned med stress. Det er i hvert fald ikke uvildig hjælp, vi får,” siger Ph.d. studerende Ellen Wahlström fra Århus.

Hun anmeldte sin skade til Husejernes Forsikring for to år siden. I dag bor hun stadig i en campingvogn i baghaven med sin familie og tre børn, og hendes sag er langt fra enestående. En anden er Johanne Lydom fra Ringsted, der også har fået en sagsbehandler fra Garantifonden, der er tidligere ansat i Husejernes Forsikring.

”Det hedder afvisninger og kolde facts, der skal sende mig til tælling. Min skadesbehandler er skræmmende.

Der har vel været 20 mails frem og tilbage af den type fra det seneste år. Det er da klart, jeg får den tanke, om vores skadesbehandler kunne dække over tidligere fejl, når hun før har været ansat i selve Husejernes Forsikring,” siger Johanne Lydom.

Begge har udækkede skader i hundredetusindkroners klassen på deres huse.

”TÆSKEHOLDET”

Skadesbehandlerne hedder blandt andet Hanne Robrahn og Majken Larsen. Hanne Robrahn havde tidligere ansvaret for erstatninger i Husejernes Forsikring. Majken Larsen var en af hendes taksatorer. Begge mistede deres job, da Husejernes Forsikring sidste år gik ned med mus og mand. Men de skulle ikke skrive nye jobansøgninger, for samme måned gik Hanne Robrahn lige over til en ny stilling som teamleder i Cunningham Lindsey, der har tætte bånd til Topdanmark. Topdanmark Administration står for oprydningen i Husejernes Forsikring på vegne af Garantifonden. Hanne Robrahn har også været ansat i Topdanmark. Hun hyrer straks sin gamle kollega Majken Larsen til at hjælpe med oprydningen i Husejernes Forsikring på freelance-basis.

Mange kunder får et chok over pludselig at stå over for deres egen gamle skadesbehandler fra Husejernes Forsikring, der brugte meget hårde metoder som nævnt i TV2 dokumentaren.

”Jeg blev voldsomt provokeret over, at min skadesbehandler ingen relevant uddannelse havde og tidligere havde arbejdet i Husejernes Forsikring. Der er noget, der hedder etik og moral, og det gjorde jeg opmærksom på over for Topdanmark. Jeg ville have en ny, og det nægter Topdanmark først, men giver sig så. Senere viser det sig, at hun stadig behandler min sag, hvilket jeg kun opdager ved at tilfælde. Jeg sidder tilbage med en klar fornemmelse af, at Topdanmark har interesse i, at jeg ikke får en erstatning,” siger Allal Ezzamouri fra København.

Topdanmarks skadesbehandler gav sig ikke, så han måtte en tur i Ankenævnet for Forsikring, hvor han vandt efter at have brugt mere end hundrede tusind kroner på ekstern advokathjælp.

Allal Ezzamouris sagbehandler hed Ida-Chloë Sunddahl. Hun arbejder i dag som skadesbehandler i Topdanmark. Indtil december 2016 arbejde hun i Husejernes Forsikring, og hun gik lige som Hanne Robrahn lige ind i oprydningsarbejdet som sagsbehandler af hendes tidligere kunder.

Økonomisk Ugebrev har fundet eksempler på otte tidligere ansatte i Husejernes Forsikring, der nu arbejder i Topdanmark eller de selskaber, der hjælper dem med at rydde op efter konkursen. Topdanmark er præsenteret for deres navne, men tilføjer, at det kun er fire, der har været ansat direkte i Topdanmark. Resten hos samarbejdspartnere, hyret af Topdanmark.

Direktør i Garantifonden for Skadesforsikring Torben Weiss Garne mener ikke, det nødvendigvis er problematisk. ”Vi skal behandle og afgøre sager, der ikke er færdigbehandlede og udbetale erstatning i sager, der er dækningsberettigede. Hvis tidligere medarbejdere kan hjælpe med det, så gør vi gerne brug af dem. Det er en meget normal praksis, hvis der er aktiviteter i et konkursbo, der skal føres videre. På det her grundlag ser jeg ikke anledning til at handle yderligere,” siger direktøren.

Forelagt kundernes udtalelser skriver kommunikationschef Jens Langergaard fra Topdanmark i en mail, at ”i arbejdet for Garantifonden er ingen instrueret om hverken at trække sager i langdrag eller smyge sig uden om dækningsberettigede skader,” lyder det.

Carsten Vitoft

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her