Med redningen af 26.000 danske forsikringskunder fra konkursen i det internationale forsikringsselskab Gable retter erhvervsminister Brian Mikkelsen nu skytset mod ejendomsmæglere, advokater og ikke mindst Husejernes Forsikring.
I den politiske aftale offentliggjort torsdag aften om ”redning” af kunderne i Husejernes Forsikring hedder det: ”Kunder i Gable Insurance, der lider skade som følge af konkursen, kan anlægge sag mod advokat eller anden rådgiver. Forbrugerombudsmanden har desuden mulighed for at anlægge gruppesøgsmål på vegne af kunderne efter reglerne i retsplejeloven, såfremt der er tale om ensartede krav.”
Forventningen er, at mange husejere fortsat vil anlægge sag mod deres advokat eller ejendomsmægler, fordi de fortsat selv skal betale en selvrisiko på 20.000 kr. Altså oven i prisen for selve forsikringen på ca. 10.000 kr.
Samtidig bliver Husejernes Forsikring genstand for en advokatundersøgelse om forholdene i selskabet. Meget tyder på, at ministeren, garantifonden og kunderne har en rigtig god sag.
En ny udtalelse fra Advokatrådet slår nemlig fast, at det ikke er nok kun at rådgive boligejere om, hvilke ejerskifteforsikringer der er billigst, og undlade at rådgive om kvaliteten af forsikringen, herunder om eventuelle huller i dækningen. Det var ellers, hvad snesevis af kunder har oplevet fra advokater og ejendomsmæglere, erfarer Økonomisk Ugebrev, som har været i direkte kontakt med et stort antal danskere med de nu værdiløse ejerskifteforsikringer.
Den manglende rådgivning åbner døren for en flodbølge af erstatningskrav mod rådgiverne, som har solgt forsikringerne, herunder ejendomsmæglerkæderne Home, Realmæglerne og selvstændige advokater og ejendomsmæglere. Potentielt kan erstatningskravene løbe op i flere hundrede millioner kroner, idet op mod 26.000 danskere nu sidder tilbage med værdiløse forsikringer.
Økonomisk Ugebrev har været i kontakt med et stort antal forsmåede forsikringskunder, som nu er ved at samle kræfterne på flere Facebook grupper, der har rundet mere end tusinde tilmeldte, og som vokser eksplosivt – med mindelser tilbage til Facebook oprøret efter meldingen om Totalkreditsbidragsforhøjelser.
Udtalelsen fra Advokatrådet, som Økonomisk Ugebrev er i besiddelse af, indikerer, at rådgivningen har været stærk mangelfuld, da rådgiverne og sælgerne anbefalede dem at købe en forsikring i det
internationale forsikringsselskab Gable, der nu er under konkursbehandling. Advokatrådets Responsumudvalg er netop blevet bedt om at forholde sig til forsikringerne fra Gable og det danske agentur Husejernes Forsikring, der i første led har langet de mange forsikringer over bordet til direkte kundesalg hos ejendomsmæglere og advokater.
Direkte adspurgt om rådgiverens ansvar skriver Responsumudvalget i afgørelsen:
”Det må kunne forventes, at advokater, der beskæftiger sig med boligrådgivning, rådgiver om alle forhold, der vurderes at have betydning for den konkrete handel, herunder naturligvis ejerskifteforsikringer, forudsat kunden ikke specifikt har fravalgt rådgivning om dette. Det er i den forbindelse naturligt, at rådgivningen omfatter orientering om individuelle vilkår, dækningsmæssige forskelle under den udvidede ejerskifteforsikring samt den risiko, der måske kan være forbundet med at tegne en forsikring i et agentur frem for i et dansk forsikringsselskab.”
Konklusionen er groft sagt, at rådgiverne ikke kan nøjes med at tale om prisen på en ejerskifteforsikring ved kundesalg. Risiko og dækning er mindst lige så vigtig. Økonomisk Ugebrev har været i kontakt med snesevis af kunder, der oplyser, at de overhovedet intet har fået at vide ud over prisen af deres rådgiver ved køb af ejerskifteforsikringen. Formand for Responsumudvalget Henrik Oehlenschlæger fra Rialto Advokaterne siger til Økonomisk Ugebrev om udtalelsen:
”Jeg vil mene, at man klart skal tale om mere end pris, hvis man rådgiver en huskøber om ejerskifteforsikring. Det kan være svært for kunden selv at se, men er der kunder, der mener det ikke er sket, så kan de spørge Advokatsamfundet, om deres rådgiver har tilsidesat god skik. Så kan der være et ansvar for advokaten.”
Ikke en lyd
I udtalelsen hedder det også, at advokaten skal varetage kundens interesser grundigt og samvittighedsfuldt. Men spørger man kunderne er det ikke sket i rigtig mange tilfælde.
”Jeg fik anbefalet Husejernes Forsikring af min advokat hos Focus Advokaterne i Odense. Jeg fik intet at vide om, at de ikke var omfattet af den danske garantiordning, og tog det for en god anbefaling, når det kom fra min advokat,”
skriver Anita Juul Hansen til Økonomisk Ugebrev.
”Vi spurgte vores advokat om hans syn på valg af specifikt forsikringsselskab, hvortil han svarede, at det kunne være lige meget, og at de alle var lige gode, og at Husejernes Forsikring var helt fint. Efterfølgende har jeg prøvet at få ham i tale, om han vidste de ikke var dækket af garantiordningen, eller om han løj. Det har han nægtet at svare på. Jeg er overbevist om, at han simpelthen ikke var godt nok inde i stoffet,”
lyder det fra Kasper Dyremose.
Morten Bache havde en lignende oplevelse med Vilsøe Boligadvokater, der forslog ham Husejernes Forsikring, selv om han faktisk selv foretrak det danske selskab Tryg. Men advokaten mente, at de havde dårligere dækning i Tryg.
”Direkte adspurgt i kølvandet på konkursen om forholdet med at Husejernes Forsikring ikke er dækket af garantiordningen, spurgte vi advokaten, om de kendte til det forhold, at de ikke kan garantere kundernes tilgodehavender i forbindelse med konkursen, hvortil advokaten svarede, at de ikke kunne huske detaljerne i vores drøftelser, men at de har været bekendt med, at Husejernes Forsikring er et assurance agentur,”
skriver Morten Bache i en mail. Formand for Advokaternes responsumudvalg Henrik Oehlenschlæger siger, at kunderne i første omgang skal klage direkte til deres advokat, som så er forpligtet til straks at melde det til sit forsikringsselskab. Derefter kan de som nævnt få prøvet deres sag i responsumudvalget, og sidste instans også domstolene.
Mæglere også ansvarlige?
Men spørgsmålet er nu, om det kun er de kunder, der er rådgivet af en advokat frem for en ejendomsmægler, der har en god sag mod sin rådgiver. I Dansk Ejendomsmæglerforening mener vicedirektør Anders Palmkvist ikke ejendomsmæglerne skal leve op til andet end at fremlægge et tilbud med pris på ejerskifteforsikringen.
”Som ejendomsmægler for sælger, er det som udgangspunkt ejendomsmæglerens primære opgave at fremskaffe et billigt ejerskifteforsikringstilbud, der opfylder bekendtgørelsen om minimumsdækning. Da sælgeren skal betale halvdelen af købers ejerskifteforsikringspræmie, har sælger en interesse i en så lav præmie som muligt, og ejendomsmægleren skal i henhold til loven varetage sælgers interesser,”
siger han til Ugebrevet.
En række mæglere er dog i stigende grad også begyndt at tilbyde rådgivning direkte til købere, og her er sagen formentlig direkte den samme som hos advokaterne: Købermægleren skal oplyse mere end blot prisen.
”Ejendomsmægleren er sælgers rådgiver, men købermæglere er stillet på samme måde som en advokat, og jeg vil tro, at de vil blive bedømt på lige fod med advokaterne,” siger Jan Schøtt Pedersen, der er formand for danske boligadvokater og selv er boligadvokat i Alliance Advokater. Den tidligere formand og stifter af danske boligadvokater Henrik Høpner er enig: ”Det er min opfattelse, at er man købers mægler, bør man have den samme rådgiverforpligtelse som en boligadvokat. Hvis man vil levere den samme ydelse, bør der gælde de samme regler,” siger Henrik Høpner, der også har siddet i Advokaternes Responsumudvalg i seks år.
Økonomisk Ugebrev har også spurgt Danmarks største ejendomsmæglerkæde Home, hvordan de ser på eventuelt kommende erstatningskrav fra kunderne. Home har ageret købers mægler i en række af de tilfælde, hvor kunderne ikke har fået oplyst andet end prisen på deres forsikring, og Home har taget sig betalt for at formidle forsikringerne og rådgive om dem. Relationschef i Home Mads Ellegaard svarer, at situationen desværre fortsat er uafklaret, og at han derfor ikke på nuværende tidspunkt kan udtale sig om mulige retlige efterspil. ”Vi håber på en hurtig afklaring – ikke mindst af hensyn til de forsikringskunder, der er usikre på, hvorvidt deres forsikring dækker nuværende og fremtidige skader. Rådgivning af boligkøbere finder oftest sted med hjælp fra en advokat, i visse tilfælde foretages rådgivningen dog af en køberrådgiver fra en ejendomsmægler. Det er ikke muligt for os at kommentere på udmeldinger fra Advokatrådets responsumudvalg, da vi ikke er bekendt med det konkrete responsums ordlyd eller det stillede spørgsmål. Som køberrådgiver er vi underlagt lov om juridisk rådgivning og Dansk Ejendomsmæglerforenings kvalitetsnormer på området. Vi mener, at vores rådgivning er sket i overensstemmelse med dette,” slutter han.
Carsten Vitoft