Husejernes Forsikring fortsatte i flere uger efter Finanstilsynet officielt havde sagt stop for nysalg, med at udstede ejerskifteforsikringer.
Fremgangsmåden møder nu massiv kritik. Codans tidligere topchef Jens Erik Christensen – ejer og bestyrelsesformand i det nu konkursramte Husejernes Forsikring – vil ikke kommentere kritikken.
Overfor Økonomisk Ugebrev oplyser flere kunder, at Husejernes Forsikring fortsatte med at indgå forsikringskontrakter efter Finanstilsynet den 16. september 2016 kom med et totalt forbud mod at sælge flere ejerskifteforsikringer fra det konkursramte Gable. Finanstilsynet fastslog også, at fremsatte tilbud skulle kaldes tilbage. Alligevel blev aftaler om ejerskifteforsikringer underskrevet efter den 16. september. Og flere kunder blev direkte opfordret til at betale regninger, uden at de blev oplyst om, at forsikringsselskabet bag forsikringen ikke vil kunne overholde sine forpligtelser.
En af kunderne i Husejernes Forsikring er Michael Kongsted fra Gadstrup:
”Vi underskrev begæringen om at få en forsikring den 14. september 2016 og dagen efter modtog vi policen, betingelser samt en faktura. Da vi har mulighed for at overtage huset en dag før den oprindelige overtagelsesdato første oktober, ringer jeg til dem igen den 25. september og modtager en ny police med tilrettet dato den 26. september. Fakturaen betaler vi den 10. oktober, og vi bliver af Husejernes Forsikring på intet tidspunkt gjort opmærksom på, at Gable er på vej mod konkurs,” fortæller han til Økonomisk Ugebrev.
Faktisk offentliggør tilsynsmyndigheden i Liechtenstein allerede den 9. september 2016 et direkte forbud mod at tegne nye forsikringer fra Gable med effekt fra 7. september.
Eksperter vurderer over for Økonomisk Ugebrev, at Husejernes Forsikring meget vel kan have været i ond tro. Men der er tvivl om juraen omkring, hvorvidt Husejernes Forsikring overhovedet var berettiget til at indgå nye forsikringsaftaler efter den 9. september. Forbrugerrådet mener under alle omstændigheder, at det er kritisabelt, at Husejernes Forsikring ikke oplyser nye kunder om myndighedernes udmeldinger.
”Det havde klædt Husejernes Forsikring, hvis de havde oplyst kunderne om situationens alvor, og at kunderne i de tilfælde hvor det var relevant, var blevet gjort tydeligt opmærksom på, at de ifølge loven har en 14 dages fortrydelsesret, som de skulle overveje at bruge, da udgiften til forsikringen formentlig er penge lige ud i havet. Det kunne have sparet kunderne rigtigt mange penge,” siger jurist Lea Markersen fra Forbrugerrådet.
Tavshed
Bag Husejernes Forsikring – der nu er gået konkurs – står blandt andet den mangeårige og særdeles erfarne forsikringsdirektør Jens Erik Christensen, der sidder på mange vigtige bestyrelsesposter i dansk erhvervsliv. Økonomisk Ugebrev har bedt ham kommentere kritikken om fremgangsmåden i Husejernes Forsikring, både på mail og telefonisk. Men han er ikke vendt tilbage.
Finanstilsynet ønsker ikke at vurdere, om loven er overtrådt, men oplyser, at det er noget der generelt skal undersøges. Præsenteret for Michael Kongsteds sag skriver Finanstilsynet i en mail til Økonomisk Ugebrev:
”Finanstilsynet kan ikke kommentere det beskrevne, konkrete hændelsesforløb, men gør dog opmærksom på, at påbuddet om ikke at tegne nye forsikringer ikke påvirkede forsikringsaftaler, der var indgået før dette tidspunkt. I øvrigt henvises der til den politiske aftale om håndtering af danske kunder i Gable Insurance AG, hvoraf det fremgår, at Finanstilsynet skal foretage en undersøgelse af forløbet for at klarlægge, om relevante forbrugerbeskyttelsesregler er overtrådt i forbindelse med salget af forsikringer fra Gable,” lyder det fra presseafdelingen.
Så det juridiske spørgsmål er, om det har været bindende for kunderne at underskrive en såkaldt ”begæring” på en ejerskifteforsikring, og om aftalen formelt anses for at være indgået på dette tidspunkt. Eksperter oplyser til Økonomisk Ugebrev, at Husejernes Forsikring uden problemer både kunne have trukket alle fremsendte forsikringstilbud tilbage og ikke mindst undladt at opkræve præmier på forsikringer, som Huesejernes Forsikring alt andet lige må have vidst var værdiløse taget i betragtning, at det fra 9. september jo var offentligt kendt, at Gable ikke længere måtte udstede policer. På samme tidspunkt skrev Finanstilsynet i sin advarsel til forbrugerne, at ”Finanstilsynet opfordrer alle forbrugere, der har modtaget et forsikringstilbud fra selskabet til at finde et alternativ”. Advarslen nåede tilsyneladende ikke ud til de kunder, som stod til at tagne forsikringer via Husejernes Forsikring, som tilsyneladende ignorerede advarslen.
Carsten Vitoft
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.